Autotests

TEST Renault Clio E-Tech Engineered: alles van een grote

Van de hybride Renault Clio bestaat een speciale serie onder de naam Engineered, die een sportief uiterlijk combineert met een rijke uitrusting en zuinigheid. Een goed compromis?

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 3 mrt. 2023 | Leestijd: 6 min

In 2020 lanceerde Renault voor het eerst een hybrideversie van de Clio, een model dat vooral (maar niet alleen) gericht is op de fleetmarkt. Met zijn 1.6-benzinemotor van Nissan die 91 pk ontwikkelt en zijn twee elektrische aandrijfgroepen (een elektromotor van 48 pk die werkt bij lage snelheden en een starter-alternator) begeeft de compacte auto zich op het terrein van de Toyota Yaris hybride, een pionier op dit gebied. Aan de top van het Clio-gamma was de E-Tech eerder beschikbaar in de sportieve R.S. Line-uitvoering. Intussen heeft Renault op basis hiervan ook de speciale reeks Engineered gelanceerd. Terwijl de eerste uitvoering opvalt, oogt de tweede wat discreter met zijn exterieur in schist grey in combinatie met enkele details in warm titanium onderaan de voorbumper, aan de zijschorten en in het midden van de velgen. Een markering op de bestuurdersdeur geeft het motortype van deze speciale serie aan, terwijl op de achterklep een onderscheidende badge kleeft.

Renault Clio Engineered arriere

Advertentie – lees hieronder verder

Verzorgd interieur

Terwijl de huidige Clio al een reuzensprong maakte qua interieurafwerking, gaat de E-Tech Engineered nog een stapje verder met zijn details, zoals de kleur warm titanium op het dashboard. Deze kleur keert ook terug in de stiksels van de zetels, waardoor het geheel sober en chic oogt. Deze indruk wordt versterkt door de dorpels, die het motief van de bestuurdersdeur herhalen. Voorts geniet je in deze Clio van digitale instrumenten (10 duim), het Easy Link-multimediasysteem met scherm van 9,3 duim, een inductielader voor je smartphone in de middenconsole, led-verlichting voor en achter en elektrisch inklapbare spiegels. Je hebt niet het gevoel dat je in een kleine auto zit, want de ruimte is royaal en het interieur is gezellig. De zetels bieden een uitstekende zijdelingse steun en de bedieningselementen liggen binnen handbereik. Alleen de bediening van het Easy Link-multimediasysteem is niet altijd even intuïtief en vormt pas na enige oefening geen probleem meer.

Renault Clio Engineered interieur

Complexe transmissie

In tegenstelling tot Toyota, dat voor zijn hybrides trouw blijft aan de continu variabele transmissie, heeft Renault niet voor de gemakkelijke weg gekozen door te opteren voor een versnellingsbak met klauwkoppeling en meerdere modi, zonder koppelingspedaal. In de praktijk heeft het rondsel van de secundaire as (verbonden met de wielen) uit elkaar geplaatste tanden met als bijzonder kenmerk dat ze gemakkelijker aangrijpen dan bij een normale versnellingsbak met synchronisatie. De Renault-transmissie heeft het voordeel dat ze lichter en compacter is, maar vooral dat ze door haar eenvoud goedkoper is. Die eenvoud is echter relatief, want er is een elektromotor nodig voor de dubbele ontkoppeling om ‘kraken’ bij elke schakelbeweging te voorkomen en de schokken die inherent zijn aan de werking van de verschillende motoren te verminderen. In totaal biedt hij vijftien mogelijke combinaties, afhankelijk van de rijstijl en de laadtoestand van de batterij, die een capaciteit van 1,2 kWh heeft.

Renault Clio Engineered porte

Soepel rijden

Zoals elke hybride start de Clio E-Tech Engineered op elektriciteit, tenzij de batterij leeg is. In dat geval hoor je de verbrandingsmotor, maar het geluidsniveau blijft zeker aanvaardbaar. Wat meteen opvalt bij deze motor is zijn soepele werking, waardoor het moeilijk is om te merken op welke energie hij loopt. De soepele en stille Clio stimuleert een ontspannen rijstijl met veel anticipatie. Zolang je de snelheidslimieten respecteert, kun je in de bebouwde kom – zijn favoriete speelterrein – minder dan 5 l/100 km verbruiken. Wanneer nodig staan de 145 paarden paraat, maar de acceleratie is niet spectaculair, want de aandrijflijn verkiest altijd energie-efficiëntie boven pure prestaties. Door het ‘koffiemoleneffect’ van een CVT reageert de transmissie soms wat traag en dringt het geluid van de verbrandingsmotor, die te hoog in de toeren gaat, nadrukkelijker binnen. Tijdens onze testrit, die plaatsvond op gewone wegen en snelwegen, noteerden we een gemiddeld totaalverbruik van 5,1 l/100 km.

Renault Clio Engineered badge

Conclusie

De Clio E-Tech Engineered is aangenaam om te bekijken en te besturen. Tijdens onze testweek voldeed hij helemaal aan onze verwachtingen. Hij rijdt veel relaxter dan zijn broers met verbrandingsmotor, maar rekent zijn technologie en verfijning stevig door: 28.600 euro is een fors budget voor een kleine auto…

Renault Clio Engineered jante

De Renault Clio E-Tech Engineered in cijfers

Gemiddeld WLTP-verbruik: 4,4 l/100 km

CO2: 94 g/km

Prijs: 28.600 euro

BIV: Vlaanderen: 50,38 euro, Wallonië en Brussel: 123 euro

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 222,32 euro, Wallonië en Brussel: 323,27 euro

Ecomalus Wallonië: 0 euro

 

 

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon