De Skoda Kamiq kwam in 2019 op de markt als opvolger van de Yeti. Het werd al snel de bestverkochte SUV van Skoda in ons land. De Kamiq staat op het MQB-A0-platform, dat hij deelt met andere modellen van de Volkswagen-groep zoals de Volkswagen T-Cross. Om niet te choqueren, heeft Skoda het uiterlijk van de Kamiq lichtjes aangepast in de recente facelift. Wel werden de nieuwste designaccenten van het merk overgenomen, zoals massievere koplampen, een grotere grille en hertekende achterlichten. Dat is zowat het enige nieuws aan de buitenkant.
In het interieur zijn de veranderingen ook klein, met onder andere een opbergvak op de middenconsole, standaard digitale instrumenten (8 of 10,2 duim), matrix-led-koplampen op de topversie en een centraal scherm van 8,2 of 9,2 duim. Sommige gerecycleerde materialen zijn ook nieuw en de zetelbekleding oogt wat vrolijker dan vroeger. Enkele details zijn goed bekeken, zoals de handenvrij te openen kofferklep die je kunt activeren door je voet onder de achterbumper te plaatsen, of de ijskrabber in de tankklep die ook nuttig is om de bandenslijtage te controleren.
Genoeg ruimte
Zoals wel vaker bij Skoda, is de afwerking van een zeer hoog niveau, al zijn sommige harde kunststoffen betreurenswaardig. De ergonomie is zelfs beter dan in de nieuwste Volkswagen-modellen! Ondanks zijn lengte van 4,24 m is het interieur ruim, vooral achterin waar zowel de beenruimte als de hoofdruimte royaal zijn. Alleen de kofferinhoud van 400 liter valt krap uit voor vier personen. Met de achterbank neergeklapt, groeit de kofferruimte wel tot 1.395 liter, genoeg om grote voorwerpen te vervoeren. De modulariteit van de Kamiq is vrij traditioneel, met alleen een kofferbak met dubbele bodem.
Advertentie – lees hieronder verder
Beperkte motorenkeuze
De Skoda Kamiq heeft geen diesel meer en biedt nu alleen benzinemotoren zonder hybridisering. De driecilinder 1.0 TSI is verkrijgbaar met 95 en 116 pk, terwijl de 1.5 TSI met een extra cilinder 150 pk levert. Het instapmodel wordt alleen gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak, terwijl de andere twee een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zeventraps-DSG met dubbele koppeling hebben. Voor deze test viel onze keuze op de 1.0 TSI met 116 pk, volgens ons de meest geschikte aandrijflijn voor dit type auto.
De bijzonder stille driecilinder is zeer soepel in gebruik en werkt uitstekend samen met de DSG-versnellingsbak van onze testauto. De Kamiq rijdt in 9,7 seconden van 0 naar 100 km/u, maar heeft een beperkt bereik: je voelt de kleine cilinderinhoud. Hoewel hij niet briljant is, zijn de prestaties voldoende. De afwezigheid van mechanische trillingen zorgt voor een ontspannen rijstijl die perfect bij deze auto past. Onder deze omstandigheden en met respect voor de snelheidslimieten kun je rekenen op een gemiddeld verbruik van 6,6 l/100 km, een behoorlijk resultaat voor een aandrijflijn zonder hybridisering.
Gewaardeerde veiligheid
De Kamiq biedt een breed scala aan rijhulpsystemen, waaronder adaptieve cruise control, een systeem dat verkeersborden leest en botsingswaarschuwing. Het is ook mogelijk om de snelheidswaarschuwing uit te schakelen via een knop op het stuurwiel, een idee dat veel andere fabrikanten gerust mogen overnemen. De Kamiq is leverbaar vanaf 26.565 euro met de 1.0 TSI met 95 pk en kost 6.280 euro extra met 116 pk. Om te profiteren van de uitstekende DSG-versnellingsbak, betaal je minstens 37.100 euro.
Conclusie
De facelift van de Kamiq geeft hem wat meer frisheid en sexappeal, zonder hem te transformeren. Het blijft een goede compacte SUV met een ruim interieur en een prettige driecilinder die een goed brandstofverbruik biedt. Hij is niet goedkoop, maar biedt wel een correcte verhouding tussen de prijs en de prestaties.
De Skoda Kamiq 1.0 TSI 116 DSG 7 in cijfers
Motor: driecilinder benzine, 999 cc, 116 pk en 200 Nm
Aandrijding: op de voorwielen
Versnellingsbak: zeventrapsautomaat met dubbele koppeling
L/b/h (mm): 4.241/ 1.793 / 1.562
Leeggewicht (kg): 1.254
Koffervolume (l): 400–1.395
0 tot 100 km/u (sec): 10,2
Topsnelheid (km/u): 195 km/u
Verbruik (WLTP, l/100 km): 5,6
CO2 (g/km): 136
Prijs: 37.100 euro
BIV: Vlaanderen: 244,51 euro, Wallonië en Brussel: 123 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 137,68 euro, Wallonië en Brussel: 167,90 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- Geslaagde facelift
- Mooie binnenruimte
- Goede ergonomie
- Soepele 1.0 TSI-motor en DSG-versnellingsbak
- Nog altijd te veel harde kunststoffen
- Middelmatige kofferruimte
- Mist nog wat originaliteit
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be