TEST Toyota Mirai: Hallo, regering?

Hoewel hij al vier jaar op de markt is en de klimaatdiscussie nog nooit zo hevig heeft gewoed, koopt bijna niemand een Toyota Mirai. Daar is ook een goede reden voor…

TEST Toyota Mirai: Hallo, regering?

Eerst en vooral is er de prijs. Het merk vraagt € 79.900 voor een exemplaar en da’s geen klein bier voor “maar” een Toyota, hoe groen ook. Weet ook dat je in ruil voor dat fikse bedrag geen Duits aandoend interieur krijgt, wel een futuristisch – lees: minimalistisch – ogende cockpit waarin nog steeds volop harde plastics te vinden zijn. Ook lijkt het stuurwiel snel van een willekeurig rek te zijn genomen.

Of we aan het muggenziften zijn? Misschien een beetje: een Toyota Mirai koop je immers niet voor zijn looks maar voor de technologie die erachter schuilt. Voor wie niet weet waar we het over hebben, herhalen we kort het werkingsprincipe. Een waterstofauto is in feite een elektrische wagen, met dat verschil dat je hem niet aan de stekker kan hangen. Hij beschikt wel over een ingebouwde brandstofcel.

TEST Toyota Supra vs BMW Z4: Business is business

Door de waterstof die in de tanks zit opgeslagen in die brandstofcel te laten reageren met lucht, wordt stroom geproduceerd. De enige uitstoot die hierbij vrijkomt, is zuiver water. Het grote voordeel tegenover een klassieke elektrische auto is dat je deze vierwieler in 3 tot 5 minuten kan voltanken met waterstofgas (700 bar). In de praktijk geraak je max. 350 km ver met de Mirai, zo’n 150 km minder dan opgegeven.

Waar tanken?

Waterstof tanken, vereist een minimum aan gewenning want die klus is al bij al vergelijkbaar met het gewone werk. Hetzelfde geldt voor de prijs aan de pomp. Alleen zijn er daar in België niet veel van en da’s bijzonder zacht uitgedrukt. Ben je al verliefd gevallen op de Mirai? Ga dan in Zaventem of Halle wonen, de enige gemeenten waar je waterstof kan bijvullen. Vlaanderen had tegen 2020 zo’n 15 nieuwe stations beloofd maar daar is vooralsnog niets van in huis gekomen.

Rijden doet de Mirai in ieder geval zoals een doordeweekse elektrische auto. Hij reageert spontaan op de minste druk op het gaspedaal en dat komt natuurlijk omdat zijn maximumkoppel van 335 Nm onmiddellijk beschikbaar is. Verwacht weliswaar geen prestaties à la Tesla, gezien zijn aanzienlijke gewicht (bijna 1,9 ton) in combinatie met zijn relatief bescheiden paardenstal (154 pk). Het sprintje tot 100 km/u lukt weliswaar in minder dan 10 seconden en hernemingen tussen 50 en 90 km/u verlopen meer dan gewoon vlot.

Als klap op de voorpijl is de Mirai een bijzonder comfortabele wagen, zowel op akoestisch vlak als wat zijn gedragingen op de baan betreft, ook al blijft het een ‘boot’ om mee te rijden. De enige échte minpunten die we kunnen bedenken, hebben betrekking op de zithouding (kan beter voor de grotere medemens), op de koffer (361 liter, te krap voor een auto met deze proporties) en op de afwerking (te ‘Japans’…).

Conclusie

Toyota mag terecht fier zijn op de Mirai, ook al is er nog werk aan de winkel. Hoop op de toekomst hebben we alvast: als we een insider bij Toyota mogen geloven, zal generatie twee er een pak sensueler uitzien, met trekjes van de Audi A7… Nu alleen nog een infrastructuur van waterstofstations uitbouwen, anders wordt het helemaal niets. Hallo, regering?

Klik hier voor nieuwprijzen en technische gegevens