TRIOTEST Maxus eDeliver 3 vs Peugeot e-Expert vs Mercedes eVito

Langzaam maar zeker dringen de elektrische motorisaties door op de bestelwagenmarkt: Mercedes en Peugeot bieden geëlektrificeerde versies aan van hun bestsellers Vito en Expert, die nu af te rekenen krijgen met een veelbelovende nieuwe speler, de Maxus eDeliver 3.

Gepubliceerd op 31 mei 2021
Leestijd : 7 min

Deel

TRIOTEST Maxus eDeliver 3 vs Peugeot e-Expert vs Mercedes eVito

Laten we meteen ingaan op de kern van de zaak met de praktische aspecten van onze drie concurrenten. Elektrische bestelwagens kunnen het zich namelijk niet veroorloven om in te boeten op hun laadvermogen of laadvolume. De integratie van de batterijen in de vloer laat toe de laadruimte intact te houden en elk model is beschikbaar in verschillende koetswerkconfiguraties. De Maxus wordt aangeboden in twee lengten van 4,56 of 5,15 meter met laadvolumes van 4,8 of 6,3 m3. Net als zijn tegenhangers met verbrandingsmotor wordt de Peugeot aangeboden in drie varianten: Compact (4,6 m), Standard (4,95 m) of Long (5,30 m), met laadruimtes van 4,6, 5,3 of 6,1 m3, plus een extra halve m3 met de slimme modulaire cabine. De Mercedes wordt geleverd in twee chassislengten: Long (5.14m, 6m3) en Extra-long (5.37m, 6.6m3).

Test-Peugeot-e-Expert-Mercedes-eVito-Maxus-eDeliver-2021-2

Alle drie bieden ze een nuttig laadvermogen van rond een ton, dat beperkt wordt door het gewicht van de batterij, die zwaar doorweegt op de totale massa. Op de eDeliver3 varieert het van 865 tot 1.020 kg met de batterij van 35 kWh, afhankelijk van het korte of het lange koetswerk, en van 905 tot 990 kg met de 53 kWh batterij.

Test-Maxus-eDeliver-interior-cargo

Op de e-Expert heeft enkel de compacte versie recht op de 50 kWh batterij voor een laadvermogen van maximaal 1.275 kg. De andere twee Experts laten de keuze met een tweede batterij van 75 kWh, voor een laadvermogen dat dan wordt teruggebracht tot 1.005 kg.

Advertentie – lees hieronder verder

Test-Peugeot-e-Expert-interior-cargo

Op de eVito is dat 1.016 kg op de korte versie en 991 kg op de lange, die dezelfde 35 kWh-batterij delen. Maxus en Peugeot kunnen ook een aanhangwagen trekken, van respectievelijk 1.305 kg en 1.000 kg.

Test-Mercedes-eVito-interior-cargo

Welkom aan boord

Aan boord pakt de eVito uit met het meest traditionele interieur: clean en zonder franjes, maar minder hedendaags dan zijn concurrenten. Het biedt echter wel de beste kwaliteitsperceptie en de meest comfortabele stoelen. Het multimediasysteem stelt dan weer wat teleur door zijn gebrek aan connectiviteit met smartphones, in tegenstelling tot zijn concurrenten.

Test-Mercedes-eVito-interior

Dat laatste is zelfs onmisbaar bij de Maxus, wiens systeem een povere reactiviteit en kwaliteit biedt, en geen navigatiesysteem heeft. Ook de DAB-ontvangst was erg wispelturig tijdens onze test. Jammer, want de Chinezen maakten nochtans werk van het voorkomen met een modern dashboard met een horizontaal design en een complete standaarduitrusting (airco, multifunctioneel stuurwiel, verwarmde stoelen …).

Test-Maxus-eDeliver-interior

Zijn concurrenten hebben daarentegen een veel dikkere catalogus met opties, zowel voor de verbetering van het comfort van de passagiers als voor de praktische aspecten, maar het zijn ongetwijfeld de Fransen die de prijs van het modernste en aantrekkelijkste interieur winnen. De e-Expert biedt bovendien de meest comfortabele rijpositie, die vergelijkbaar is met een personenwagen. Een argument dat telt voor bestuurders die vele uren op de weg doorbrengen.

Test-Peugeot-e-Expert-interior

Drie gezichten

Ook onderweg vertoont de Peugeot het beste evenwicht. Het totale gewicht (2.088 kg leeg voor de geteste Standard 75 kWh-versie) heeft een invloed op het weggedrag, maar de demping is veel zachter dan bij zijn concurrenten, die zeer droog zijn opgehangen. De 100kW/136pk motor levert in alle situaties voldoende prestaties. Maar opgelet, dit vermogen is alleen beschikbaar in de “Power”-stand. In de “Normale” stand vermindert het tot ongeveer 100 pk, en in de “Eco”-stand tot 82 pk ten voordele van de autonomie. Een factor om rekening mee te houden als dit laatste criterium cruciaal is bij de uiteindelijke keuze.

Peugeot-e-Expert-test-drive

De e-Vito blijft dan weer trouw aan de reputatie van de Mercedes-bedrijfsvoertuigen, met een strak en precies rijgedrag, en de beste geluidsisolatie en wendbaarheid (12,2 meter tussen stoepen) van onze drie kandidaten. Zijn 116 pk motor heeft het echter moeilijk om de 2.185 kg (leeg) in beweging te krijgen. Vooral omdat bij de start steeds de Eco-modus wordt ingeschakeld die de prestaties beperkt, met een onaangenaam loom gevoel als resultaat. Het is daarom aangewezen deze stand meteen uit te schakelen, ook al gaat dat ten koste van de autonomie.

Mercedes-eVito-test-drive

De Maxus is net het tegenovergestelde van de Vito. De geluidsisolatie kan beter (het aanhoudende gezoem van de motor kan na een tijd irriteren) en de overbekrachtigde stuurinrichting is niet de meest precieze. Maar hij profiteert wel van zijn gering gewicht: slechts 1.640 kg voor de lange 53 kWh-versie in onze vergelijking! Als gevolg hiervan volstaan de 122 paarden om van de eDeliver 3 de meest alerte van dit drietal op de weg te maken.

Maxus-eDeliver-3-test-drive

Beter dan WLTP!

Dan rest er nog het heikel onderwerp: de autonomie. We reden met onze concurrenten een route van zo’n vijftig kilometer in Brussel en Vlaams-Brabant. En de resultaten waren verbluffend! Steeds wisselden we af tussen de rijmodi en probeerden we de regeneratie te optimaliseren door te vertragen via de beschikbare opties: 2 op de Peugeot (modus D of B) via een knop in de buurt van de versnellingspook; 3 op de Maxus (Laag, Gemiddeld, Hoog) via een knop op het bedieningspaneel links van het stuurwiel; 5 op de Mercedes (D-, D, D-, D-via de peddels achter het stuur) en D Auto om het systeem gewoon zijn ding te laten doen.

Test-Mercedes-eVito-rear

De Mercedes eVito was de gulzigste met een gemiddelde van 27kWh/100km. Een waarde die nochtans 2.5kWh/100km onder het WLTP-gemiddelde zit! Hiermee wordt de 137 km die door de fabrikant is aangekondigd makkelijk overtroffen. Met 21,6 kWh aan het einde van onze test maakte de Peugeot e-Expert stevig indruk en zakte ook onder het officieel aangekondigde gemiddelde van 23,4 kWh/100 km.

Test-Peugeot-e-Expert-rear

Maar dat stelt allemaal niets voor vergeleken met de uitzonderlijke efficiëntie van de Chinese bestelwagen die de proef afsloot met een gemiddelde van… 14.6kWh/100km! Ofwel… 10,7 kWh onder de gemengde WLTP-waarde! Onder deze omstandigheden kan de Maxus evenveel kilometers afleggen als de Peugeot – ongeveer 330 km – ondanks zijn 53 kWh-batterij tegenover de 75 kWh accu van zijn concurrent. Op dit punt lijkt de eDeliver3 onklopbaar!

Test-Maxus-eDeliver-rear

Beide kunnen ze tot 80% opladen in 45 minuten aan een snellader (100 kW voor de Peugeot, ongeveer 80 kW voor de Maxus), terwijl de eVito zich tevreden moet stellen met een wisselstroomlading van 7,4 kW.

Prijsvoordeel

Met een prijskaartje van 43.255€ (BTW excl.) is de eVito veruit de duurste in onze vergelijking. En zelfs voor dit tarief blijft veel uitrusting helaas optioneel. Daar tegenover biedt de Maxus eDeliver 3 een aantrekkelijk “all-inclusive” tarief: 31.990€ tot 37.990 € (BTW excl.), afhankelijk van de gekozen lengte en batterij. Vanaf 35.600 € (BTW excl.) in Standard 50 kWh en 40.600€ in 75 kWh levert de Peugeot e-Expert een degelijk compromis, met een zeer complete standaarduitrusting, die onder andere een airco, cruise control en parkeersensoren omvat.

Conclusie

Deze vergelijkingstest bevestigt de stelling dat de elektrische bestelwagens vandaag de dag een efficiënte oplossing zijn om de steden te leveren zonder lokale uitstoot te veroorzaken. De Peugeot e-Expert combineert een overtuigende reële autonomie met praktische aspecten die al langer gekend zijn, en voegt daar nog een degelijke productiekwaliteit en een voortreffelijk rijcomfort aan toe voor een concurrentiële prijs. De Franse concurrent wordt echter opzijgezet op vlak van verbruik door een verbazend efficiënte Maxus, die zijn kleine gebreken wegveegt met een scherpe prijs. Dit is dus een outsider om in de gaten te houden, zeker wanneer hij er ooit in slaagt zijn passagiers iets meer te verwennen en hij een degelijk multimediasysteem krijgt. Wat betreft de e-Vito… hij richt zich vooral op wie rust aan boord zoekt en verknocht is aan de Mercedes-bestelwagens!

Test-Peugeot-e-Expert-Mercedes-eVito-Maxus-eDeliver-2021-3

Peugeot e-Expert: plus- en minpunten

+ Comfort en weggedrag

+ Overtuigende reële autonomie

+ Verzorgde praktische aspecten

+ Complete uitrusting, ook multimedia

Minder efficiënt dan de Maxus

Talrijke opties kunnen de factuur aandikken

Peugeot e-Expert 75 kWh Standard: technische fiche

Motor: elektrisch ; 100 kW/136pk ; 260Nm

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: automaat 1 verhouding

L/b/h (mm): 5.959/1.920/1.900

Leeggewicht (kg): 1.937

Laadvermogen (kg): 1.005

Laadvolume (m3): 5,8

Sleepvermogen (kg): 1.000

Batterij (kWh): 75

Gem. verbruik (kWh/100km) : 23,4

Testverbruik (kWh/100km) : 21,6

Autonomie (km): 330

Prijs: 40.600€ BTWi

Peugeot-e-Expert-logo

Maxus eDeliver 3: plus- en minpunten

+ Indrukwekkende efficiëntie!

+ Vinnige motor

+ Algemeen rijgedrag

+ Scherp tarief

Multimedia pover

Kwaliteit materialen

Minder goede geluidsisolatie

Beperkt laadvermogen

Maxus eDeliver 3 53 kWh Long: technische fiche

Motor: elektrisch ; 122pk ; 255Nm

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: automaat 1 verhouding

L/b/h (mm): 5.145/1.780/1.895

Leeggewicht (kg): 1.640

Laadvermogen (kg): 990

Laadvolume (m3): 6,3

Sleepvermogen (kg): 1.110

Batterij (kWh): 53

Gem. verbruik (kWh/100km) : 25,3

Testverbruik (kWh/100km) : 14,6

Autonomie (km): 230

Prijs: 37.490€ BTWi

Maxus-eDeliver-3-logo

Mercedes eVito: plus- en minpunten

+ Fabricagekwaliteit

+ Ondersteuning stoelen

+ Beschikbare uitrusting

+ Wendbaarheid

Hoog energieverbruik

Beperkte autonomie

Hoge prijs

Snelladen onmogelijk

Mercedes eVito Long: technische fiche

Motor: elektrisch ; 116pk ; 295Nm

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: automaat

L/b/h (mm): 5.140/1.930/1.910

Leeggewicht (kg): 2.184

Laadvermogen (kg): 1.016

Laadvolume (m3): 6

Sleepvermogen (kg): –

Batterij (kWh): 35

Gem. verbruik (kWh/100km): 29,5

Testverbruik (kWh/100km): 27

Autonomie (km): 138

Prijs: 43.255€ BTWi

Mercedes-eVito-logo

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Mercedes, Peugeot, Maxus voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.