Hoewel het Salon van Brussel zijn honderdste editie viert, is dit evenement al veel ouder dan een eeuw. Al in 1892 vond voor het eerst een tentoonstelling voor mechanische transportmiddelen plaats. Die heette toen nog de ‘1ste rijwieltentoonstelling’. Dit evenement werd in Brussel georganiseerd door de Union Véloce Club, die alleen fietsen en accessoires samenbracht. Op dat ogenblik was de auto nog eerder een concept dan een realiteit.
We moeten wachten tot 1895 en de derde editie van het ‘fietssalon’ om voor het eerst de aanwezigheid van twee auto’s te zien. Het gaat eigenlijk om twee gemotoriseerde paardenkoetsen van Vincke. In 1899 wordt de deelname van de auto zo belangrijk dat het evenement zijn naam verandert in ‘auto- en fietssalon’.
Advertentie – lees hieronder verder
1902, het startjaar
Het is vanaf 1902 dat het Salon in zijn huidige vorm plaatsvindt. Dat gebeurt op initiatief van Louis Mettewie, de topman van het merk Belgica. Onder zijn leiding organiseerde de Syndicale Kamer van de Automobiel- en Rijwielconstructeurs de ‘Internationale Tentoonstelling van Mechanische Voertuigen’. Die wordt georganiseerd op de site van het Jubelpark en verzamelt 82 (vooral Belgische) exposanten. Bij de tweede editie in 1903 zijn er al 161 exposanten en krijgen de Belgen het gezelschap van heel wat buitenlandse industriëlen zoals Panhard, De Dietrich of Renault.
De tentoonstelling ontvangt ook koetswerkbouwers, bandenfabrikanten, producenten van elektrische toestellen enzovoort. In 1911 telt het tiende Salon 16 Belgische bedrijven en 33 buitenlandse, voornamelijk Franse. En dat is niet alles: het evenement trekt ook vliegtuigen aan tot 1914, het jaar waarin de Eerste Wereldoorlog begint. Door deze zwarte periode wordt het evenement uiteraard opgeschort om pas terug te keren in 1920, nadat de autoproductie weer (bijna) een normaal ritme haalt.
Verhuizing naar de Heizel
Het laatste Salon in het Jubelpark vond plaats in 1934. Tot 1937 verhinderde de Wereldtentoonstelling dat er een Salon gehouden werd. We moeten wachten tot 1937 voor de herlancering van het evenement, voor het eerst in de Heizelpaleizen die gebouwd werden ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling.
Door de grotere Heizelsite kan het evenement groeien en zowel de kwaliteit als zichtbaarheid verbeteren. In 1971 vierde het Salon zijn vijftigste editie en mocht het zelfs een eigen postzegel uitgeven. Het type voertuigen werd zo divers, dat de organisatoren vanaf 1973 beslisten om het evenement te splitsen en afwisselend een Salon voor personenwagens en bedrijfsvoertuigen te organiseren. In 1995 deed de motorfiets zijn intrede op het Autosalon van Brussel.
Sindsdien is het Autosalon van Brussel een onmiskenbaar succes. Regelmatig verdringen meer dan 750.000 bezoekers zich in de wandelgangen van de show. De Belg en de auto is dus een liefdesverhaal dat door de jaren heen gegroeid is.
Natuurlijk moesten de twee laatste edities afgelast worden door covid. 2023 betekent dus het jaar van de terugkeer, met ook een andere aanpak. Het Salon vindt plaats op een kleinere oppervlakte, maar nog altijd met veel interessante nieuwigheden.
Welke toekomst is weggelegd voor het Salon van Brussel en autosalons in het algemeen? Dat kan niemand voorspellen. De meeste evenementen worden in twijfel getrokken omdat de bezoekersaantallen de laatste jaren daalt. Frankfurt is gesloten en verhuisde naar München, het gaat niet goed met Parijs terwijl het prestigieuze Salon van Genève nu plaatsvindt in … Qatar. Brussel biedt nog weerstand en lijkt bestand tegen de grote daling van de bezoekersaantallen bij andere evenementen. Hout vasthouden dat dit zo blijft, want we houden van het Salon!
Foto’s: FEBIAC
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be