Wie het Salon bezoekt en houdt van historische wagens, moet zeker een kijkje nemen in de Patio. Daar staan vijftien auto-iconen, omkaderd met een show vol geluiden, beelden en lasers. Oldtimerfederatie BEHVA (Belgian Historic Vehicle Association) hielp mee om de modellen te selecteren, al lag de uiteindelijke keuze bij Salonorganisator FEBIAC.
“Het is de bedoeling om een historiek te geven van wagens die de maatschappij gekenmerkt hebben. Niet zozeer exclusieve modellen zoals Ferrari of Rolls-Royce, maar wel modellen die voor iedereen toegankelijk waren. We willen een nostalgische sfeer creëren”, zegt Peeter Henning, CEO van BEHVA. De wagens komen van privéverzamelaars, het Brusselse automuseum Autoworld en de constructeurs zelf. We overlopen kort de vijftien iconen.
Benz Patent-Motorwagen (1886)
De eerste echte auto was de Benz Patent-Motorwagen, gebouwd door Carl Benz in 1886. Legendarisch is de eerste langeafstandsrit ooit. Op 1 augustus 1888 vertrok zijn vrouw Bertha Benz van Mannheim naar Pforzheim in Duitsland. Op het Salon zie je een replica.
Advertentie – lees hieronder verder
Ford Model T (1908)
Begin twintigste eeuw had Henry Ford het geniale idee om auto’s betaalbaar te maken door ze aan de lopende band te produceren. Henry Ford wilde dat zijn arbeiders de auto ook konden kopen. In alle kleuren … als het maar zwart was.
Austin 7 (1922)
Herbert Austin verbaasde in 1922 de wereld met deze kleine maar volwaardige auto. De Austin 7 was een betaalbaar vervoermiddel voor de Engelsen. Hij speelde in op de nieuwe fiscaliteit: er moest één pond per horsepower betaald worden. Na de open vierzitter volgden nog meer varianten.
Fiat 500 ‘Topolino’ (1936)
Deze kleine Fiat is de voorloper van de populaire 500. Een Brits magazine noemde hem ‘Little Mouse’, verwijzend naar de animatiefiguur Mickey Mouse die in het Italiaans ‘Topolino’ heet. Dat werd ook meteen de bijnaam van deze compacte en betaalbare auto.
Volkswagen Kever (1948)
Uiteraard mag de Volkswagen Kever niet ontbreken, de auto voor het volk ontwikkeld door Ferdinand Porsche. Het exemplaar op het Salon is een ‘brilkever’ uit 1948, met een achterruit in twee delen. De laatste Kever werd op 30 juli 2003 gebouwd in Mexico.
Renault 4 CV (1948)
In 1945 moest de Renault 4 CV het Franse automerk nieuw leven inblazen. Het was de eerste wagen van de genationaliseerde Régie Nationale des Usines Renault. De 4 CV, bijgenaamd ‘het bolhoedje’, stond symbool voor de Franse heropleving. In ons land werd hij gebruikt door de pechverhelpers van Touring.
Citroën 2 PK (1948)
In 1948 presenteerde Citroën een heel praktische en betaalbare auto: de 2 PK. De legende wil dat die geschikt moest zijn om probleemloos een mand met eieren te vervoeren. Op het Salon staat een van de eerste exemplaren met stoffen plooidak. De 2 PK is nog altijd gewild onder verzamelaars.
Land Rover Series I (1948)
Dit is de voorloper van de bekende Defender, een naam die pas in de jaren negentig werd geïntroduceerd. Rover liet zich inspireren door Jeep en bouwde deze stevige terreinwagen. Met succes, waardoor het uiteindelijk een apart merk werd.
Citroën DS (1955)
Iedereen kent uiteraard de Citroën DS, bijgenaamd ‘de godin’. De opvolger van de Traction Avant viel op door zijn aerodynamisch design en vooruitstrevende techniek. Zo gebruikte hij een hydraulisch systeem (voor de vering, besturing, remmen en versnellingsbak) en meedraaiende koplampen.
BMC Mini (1959)
Alec Issigonis bedacht in 1959 voor BMC (British Motor Corporation) een zeer compacte auto met voorwielaandrijving en een dwarsgeplaatste motor. De Mini was amper 305 cm lang, maar er pasten toch vier personen in. Mini werd in 1970 een apart merk en behoort nu tot BMW.
Toyota Corolla (1966)
Misschien zal het je verbazen, maar de Toyota Corolla is meest verkochte auto van de wereld met meer dan vijftig miljoen exemplaren. België was een van de eerste Europese landen waar de Corolla geïntroduceerd werd, in 1966. Het exemplaar op het Salon stamt ook uit dat jaar.
Honda S800 Coupé (1967)
Nadat Honda een reputatie vestigde als motorfietsbouwer, begon het ook auto’s te produceren. Zo verscheen in 1964 de S800 in Europa, een compacte en betaalbare sportwagen (cabrio en coupé) met een viercilinder waarvan de rode zone pas begon bij 9.500 tr/min.
Volkswagen Golf I (1974)
Na de Kever had Volkswagen nood aan een nieuw succesnummer en dat werd de Golf. De Italiaanse designer Giorgetto Giugiaro tekende de eerste Golf. Die werd van 1974 tot 1983 gebouwd en is vandaag nog altijd populair bij verzamelaars. In 1976 verschenen de eerste Golf diesel en de sportieve GTI-versie.
Tesla Model S (2012)
Dit is niet de eerste Tesla – die rol vervulde de Tesla Roadster – maar wel het model dat Tesla op de kaart zette en zorgde voor grote productieaantallen. De snelle berline is – als enige van de vijftien iconen op het Salon – vandaag nog altijd te koop.
BMW i3 (2013)
BMW presenteerde in 2011 zijn eerste elektrische stadswagen. De i3 vormt de basis voor het huidige submerk ‘i’ met elektrische modellen. Om het hoge gewicht te compenseren, gebruikt de i3 heel wat koolstofvezel. Het is een van de recentste iconen, want de productie stopte pas in juli.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be