Parijs-Dakar, ontstaan in 1979, was in het begin een rally die een groot aantal amateurs met een passie voor avontuur samenbracht. Ze namen deel met auto’s die op zijn zachtst gezegd bizar waren. Dit was het geval bij Thierry de Montcorgé en Jean-Christophe Pelletier, die op een dronken avond besloten om met een Rolls-Royce deel te nemen aan de editie van 1981. De Corniche van eerstgenoemde diende als basis om een glasvezelcarrosserie te maken. Die werd gemonteerd op het chassis van een Toyota HJ45 Land Cruiser 4x4.
Amerikaanse V8
Hoewel eerst gedacht werd aan een 6,75 liter V8-motor, werd deze optie uiteindelijk uitgesloten wegens de kwetsbaarheid van de Rolls-Royce-aandrijflijn. Uiteindelijk werd een 5,7 liter V8 met 350 pk van Chevrolet gebruikt, gecombineerd met een Toyota-transmissie. Om de auto er authentieker te laten uitzien, gebruikten de ontwerpers de uitrusting van een echte Rolls-Royce, zoals de grille, de ramen en het dashboard met wortelnotenhout. Klasse.
Advertentie – lees hieronder verder
Jules, gewaardeerde sponsor
Om het project te financieren, klopten de Montcorgé en Pelletier aan bij Christian Dior om een gulle sponsor te vinden. De directie van het beroemde Franse modehuis werd verleid door het project en profiteerde van de aandacht voor de auto en het steeds succesvollere evenement om de auto te versieren in de kleuren van het nieuwe parfum Jules. De mooie Britse auto wordt nu geassocieerd met dit parfum. Verrassend genoeg vond Rolls-Royce het niet leuk dat een van zijn auto’s geassocieerd werd met Parijs-Dakar. Gelukkig zorgde de beroemde sponsor ervoor dat het merk ermee instemde om in de Afrikaanse woestijn vertegenwoordigd te zijn, maar slechts één keer.
Verre van belachelijk
Tussen de driehonderd voertuigen die in 1981 deelnamen aan Parijs-Dakar, maakte de Rolls-Royce een sterke indruk op de pers. De auto bleek zelfs snel te zijn en stond een tijdje op de dertiende plaats in het algemene klassement, tegen alle verwachtingen in. Helaas kreeg de auto stuurproblemen. De organisatoren van de rally besloten dat de reparatie in strijd was met het reglement. De Rolls-Royce voltooide het evenement wel, maar werd niet geklasseerd. Niet erg, want het was toch vooral een publiciteitsstunt.
Recent verkocht
De Rolls-Royce Jules kon 200 km/u halen op de weg en 150 km/u in het zand en was zeer goed voorbereid op de rally. Er werd echter nooit meer geracet met de auto en hij werd opgeslagen. Enkele jaren geleden werd hij volledig gerestaureerd en sindsdien na hij deel aan enkele historische evenementen. Op 1 december werd hij geveild door Aguttes. De auto staat nog altijd in het geheugen van vele Dakar-liefhebbers gegrift. Uiteindelijk kwam hij in andere handen voor bijna 597.000 euro, na een felle strijd tussen verschillende bieders.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be