In 2002 besloot het Daimler-concern in het absolute topsegment de strijd aan te binden met Bentley en Rolls-Royce met een soort grote Mercedes S-Klasse die de naam Maybach moest doen herleven. Helaas was dit verhaal van korte duur: de 57 en 62 werden in 2011 uit de productie genomen wegens te lage verkoopcijfers. Er was echter geen sprake van dat het Duitse concern zichzelf van het superrijke klantenbestand zou beroven, want zulke mensen waren/zijn nu eenmaal bereid om waanzinnige bedragen uit te geven aan buitengewone voertuigen. Wat er ook zou gebeuren, Maybach moest en zou de overtreffende trap van Mercedes zijn. En zo kwam, na de S, de S Coupé en de S Cabrio, de Mercedes-Maybach GLS 600 ter aarde.
Dubbele persoonlijkheid
Dit nieuwe co-ouderschap maakt de GLS een beetje schizofreen, want hij is deels Maybach, deels Mercedes. Het is verrassend om de twee emblemen en namen over het hele voertuig te vinden, maar nog verrassender om vast te stellen dat deze Maybach de enige GLS is met de Mercedes-ster op de motorkap in plaats van op de grille, zoals bij de andere modellen. Dat radiatorrooster, met zijn verticale chromen lamellen, is een van de meest kenmerkende elementen. Chroom is werkelijk overal aanwezig, wat bijdraagt aan de zeer prestigieuze uitstraling van deze grote SUV, maar volgens onze bescheiden mening met iets te veel bling-bling. In het verkeer heeft deze overdaad echter een knap effect. De tweekleurige lak, die ongeveer € 21.175 kost, staat waarschijnlijk niet los van de torticollis die steevast werd opgewekt toen ons testmodel voorbijreed (die je op onze Facebook-pagina kon zien). De 23 inch (!) wielen met semi-laagprofiel Pirelli-banden vormen daarop geen uitzondering.
Advertentie – lees hieronder verder
Eersteklasse
Hetzelfde tweegezichten-design is ook aan boord van toepassing, waar het Mercedes-logo op het stuur samengaat met Maybach-emblemen, vooral achteraan. Het achterste gedeelte is dan ook veruit het meest benijdenswaardige aan deze GLS 600, en dat heeft vooral te maken met de individuele achterzetels die de traditionele zetelrij vervangen. Die stoelen maken van elke reis eersteklasse-ervaring.
Wie tot 1,80 m lang is, geniet van een bijna volwaardig bed met een ingebouwde massagefunctie, verwarming en ventilatie. Kleine tafeltjes kunnen vanuit de centrale armleuning worden uitgeschoven om een laptop te ondersteunen en de ruimte in een mobiel kantoor te veranderen. De minikoelkast, compleet met gekoelde drankhouders en champagneglazenhouders, vormt een welkome aanvulling om te ontspannen tijdens lange ritten, met op de achtergrond het geluid van een hoogstaand multimediasysteem dat wordt bediend via de schermen op de rugleuning van de voorste hoofdsteunen of via de verwijderbare tablet tussen de stoelen. Dit alles zit verwerkt in een cocon bekleed met nappaleder, van boven tot onder, al is dit een “bescheiden” optie die zomaar eventjes € 15.125 kost.
Rijden als een chauffeur
Ook vooraan profiteren de inzittenden van verwarmde/geventileerde/masserende stoelen en van het MBUX-systeem dat kan worden geactiveerd met het spraakcommando (Hey Mercedes). En laat ons de motor niet vergeten, een 4-liter V8 twinturbo van 558 pk en 730 Nm, waaraan een EQ Power gedoopte elektrische centrale van 22 pk (maar vooral 250 Nm) is toegevoegd om te assisteren bij lage snelheden. Agressief is niet het juiste woord in deze luxueuze omgeving, want gebrul is alleen hoorbaar bij snelheden die niet echt passen bij het imago van deze Maybach. Weet echter dat deze 2,8 ton zware auto al na 4,9 seconden 100 km/u rijdt.
In plaats van de Sport-rijmodus verkiezen we de Maybach-rijmodus, bedoeld voor professionele chauffeurs, waarbij alles in het werk wordt gesteld om de gemoedsrust van de passagiers te bewaren: vertrekken in tweede voor een soepelere rit, een uitschakeling van het Stop&Start-systeem om trillingen te vermijden en een instelling van de ophanging die een maximale soepelheid garandeert. In dit opzicht is het e-Active Body Control chassis een klein mirakel. In de Maybach- en Curve-modus kantelt het systeem de auto in de richting van de bocht – zoals bij een motorfiets – om het gevoel van overhellen vrijwel volledig te elimineren: behoorlijk indrukwekkend in de praktijk.
Conclusie
Natuurlijk kan men deze Maybach bekritiseren omdat hij “gewoon een Mercedes GLS” in formele kleding is. Maar zijn verfijnd interieur, indrukwekkende kwaliteit en uitzonderlijk onderstel maken hem onbetwistbaar waardig ten opzichte van de Bentley Bentayga en Rolls-Royce Cullinan die hij bekampt. Met € 70.000 aan opties (!) bovenop de basisprijs van € 167.343 verwachten we natuurlijk niets minder.
Mercedes-Maybach GLS 600 4MATIC technische fiche
Motor: V8, turbobenzine, mildhybride, 3.982 cc; 558 pk van 6.000 tot 6.500 t/min; 730 Nm van 2.500 tot 5.000 t/min
Aandrijving: vierwielaandrijving.
Versnellingsbak: automatische 8-versnellingsbak.
L/B/H (mm): 5.205/2.030/1.838
Rijklaar gewicht (kg): 2,785
Koffervolume (l): 520
Tankinhoud (l) : 90
0 tot 100 km/u (sec.): 4.9
Vermogen: 558 pk
Topsnelheid: 250 km/u
Gecombineerd brandstofverbruik: 13,1 l/100km
CO2: 297 g/km
Prijs: € 167.343 BTWi
- Zeer luxueuze uitstraling
- Indrukwekkend wegcomfort
- Luxe van het interieur
- Royale achterbank, vooral aan de rechterkant
- Waarom niet alleen Maybach-logo's?
- Hoog gewicht
- Een beetje te veel bling-bling?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be