Autotests

TEST Mercedes-Maybach GLS 600: Rolls-Royce waardig?

Na de “mislukte” wedergeboorte als volwaardig merk in het begin van de jaren 2000, belichaamt Maybach tegenwoordig het superdeluxe aanbod van de meest exclusieve Mercedes-modellen. En in 2021 kan je nu eenmaal niet zonder een grote SUV…

Nicolas Morlet Nicolas Morlet | Gepubliceerd op 29 apr. 2021 | Leestijd: 7 min

In 2002 besloot het Daimler-concern in het absolute topsegment de strijd aan te binden met Bentley en Rolls-Royce met een soort grote Mercedes S-Klasse die de naam Maybach moest doen herleven. Helaas was dit verhaal van korte duur: de 57 en 62 werden in 2011 uit de productie genomen wegens te lage verkoopcijfers. Er was echter geen sprake van dat het Duitse concern zichzelf van het superrijke klantenbestand zou beroven, want zulke mensen waren/zijn nu eenmaal bereid om waanzinnige bedragen uit te geven aan buitengewone voertuigen. Wat er ook zou gebeuren, Maybach moest en zou de overtreffende trap van Mercedes zijn. En zo kwam, na de S, de S Coupé en de S Cabrio, de Mercedes-Maybach GLS 600 ter aarde.

Mercedes-Maybach GLS 600 4MATIC

Advertentie – lees hieronder verder

Dubbele persoonlijkheid

Dit nieuwe co-ouderschap maakt de GLS een beetje schizofreen, want hij is deels Maybach, deels Mercedes. Het is verrassend om de twee emblemen en namen over het hele voertuig te vinden, maar nog verrassender om vast te stellen dat deze Maybach de enige GLS is met de Mercedes-ster op de motorkap in plaats van op de grille, zoals bij de andere modellen. Dat radiatorrooster, met zijn verticale chromen lamellen, is een van de meest kenmerkende elementen. Chroom is werkelijk overal aanwezig, wat bijdraagt aan de zeer prestigieuze uitstraling van deze grote SUV, maar volgens onze bescheiden mening met iets te veel bling-bling. In het verkeer heeft deze overdaad echter een knap effect. De tweekleurige lak, die ongeveer € 21.175 kost, staat waarschijnlijk niet los van de torticollis die steevast werd opgewekt toen ons testmodel voorbijreed (die je op onze Facebook-pagina kon zien). De 23 inch (!) wielen met semi-laagprofiel Pirelli-banden vormen daarop geen uitzondering.

Mercedes-Maybach GLS 600 drive

Eersteklasse

Hetzelfde tweegezichten-design is ook aan boord van toepassing, waar het Mercedes-logo op het stuur samengaat met Maybach-emblemen, vooral achteraan. Het achterste gedeelte is dan ook veruit het meest benijdenswaardige aan deze GLS 600, en dat heeft vooral te maken met de individuele achterzetels die de traditionele zetelrij vervangen. Die stoelen maken van elke reis eersteklasse-ervaring.

Mercedes-Maybach GLS 600 interior

Wie tot 1,80 m lang is, geniet van een bijna volwaardig bed met een ingebouwde massagefunctie, verwarming en ventilatie. Kleine tafeltjes kunnen vanuit de centrale armleuning worden uitgeschoven om een laptop te ondersteunen en de ruimte in een mobiel kantoor te veranderen. De minikoelkast, compleet met gekoelde drankhouders en champagneglazenhouders, vormt een welkome aanvulling om te ontspannen tijdens lange ritten, met op de achtergrond het geluid van een hoogstaand multimediasysteem dat wordt bediend via de schermen op de rugleuning van de voorste hoofdsteunen of via de verwijderbare tablet tussen de stoelen. Dit alles zit verwerkt in een cocon bekleed met nappaleder, van boven tot onder, al is dit een “bescheiden” optie die zomaar eventjes € 15.125 kost.

Rijden als een chauffeur

Mercedes-Maybach GLS 600 interior dashboard

Ook vooraan profiteren de inzittenden van verwarmde/geventileerde/masserende stoelen en van het MBUX-systeem dat kan worden geactiveerd met het spraakcommando (Hey Mercedes). En laat ons de motor niet vergeten, een 4-liter V8 twinturbo van 558 pk en 730 Nm, waaraan een EQ Power gedoopte elektrische centrale van 22 pk (maar vooral 250 Nm) is toegevoegd om te assisteren bij lage snelheden. Agressief is niet het juiste woord in deze luxueuze omgeving, want gebrul is alleen hoorbaar bij snelheden die niet echt passen bij het imago van deze Maybach. Weet echter dat deze 2,8 ton zware auto al na 4,9 seconden 100 km/u rijdt.

Mercedes-Maybach GLS 600 test drive

In plaats van de Sport-rijmodus verkiezen we de Maybach-rijmodus, bedoeld voor professionele chauffeurs, waarbij alles in het werk wordt gesteld om de gemoedsrust van de passagiers te bewaren: vertrekken in tweede voor een soepelere rit, een uitschakeling van het Stop&Start-systeem om trillingen te vermijden en een instelling van de ophanging die een maximale soepelheid garandeert. In dit opzicht is het e-Active Body Control chassis een klein mirakel. In de Maybach- en Curve-modus kantelt het systeem de auto in de richting van de bocht – zoals bij een motorfiets – om het gevoel van overhellen vrijwel volledig te elimineren: behoorlijk indrukwekkend in de praktijk.

Conclusie

Natuurlijk kan men deze Maybach bekritiseren omdat hij “gewoon een Mercedes GLS” in formele kleding is. Maar zijn verfijnd interieur, indrukwekkende kwaliteit en uitzonderlijk onderstel maken hem onbetwistbaar waardig ten opzichte van de Bentley Bentayga en Rolls-Royce Cullinan die hij bekampt. Met € 70.000 aan opties (!)  bovenop de basisprijs van € 167.343 verwachten we natuurlijk niets minder.

Mercedes-Maybach GLS 600

Mercedes-Maybach GLS 600 4MATIC technische fiche

Motor: V8, turbobenzine, mildhybride, 3.982 cc; 558 pk van 6.000 tot 6.500 t/min; 730 Nm van 2.500 tot 5.000 t/min

Aandrijving: vierwielaandrijving.

Versnellingsbak: automatische 8-versnellingsbak.

L/B/H (mm): 5.205/2.030/1.838

Rijklaar gewicht (kg): 2,785

Koffervolume (l): 520

Tankinhoud (l) : 90

0 tot 100 km/u (sec.): 4.9

Vermogen: 558 pk

Topsnelheid: 250 km/u

Gecombineerd brandstofverbruik: 13,1 l/100km

CO2: 297 g/km

Prijs: € 167.343 BTWi

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Zeer luxueuze uitstraling
  • Indrukwekkend wegcomfort
  • Luxe van het interieur
  • Royale achterbank, vooral aan de rechterkant

Minpunten

  • Waarom niet alleen Maybach-logo's?
  • Hoog gewicht
  • Een beetje te veel bling-bling?

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon