Het oldtimerssalon Rétro-Mobile vond het voorbije weekend plaats op de site van de abdij van Villers-La-Ville. Ondanks het mooie weer, staken de deelnemers hun bezorgdheid niet onder stoelen of banken, zoals blijkt uit een verslag van de RTBF. Eigenaars van oldtimers en youngtimers vragen zich namelijk af of ze hun wagen ook na 2035 nog kunnen gebruiken, de datum die de Europese overheid heeft bepaald om de verkoop van verbrandingsmotoren te stoppen, op bepaalde uitzonderingen na.
Natuurlijk heeft de tekst momenteel alleen betrekking op personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen (nog geen vrachtwagens omwille van het zeer schaarse aanbod van elektrische alternatieven) en tot nu toe is het verbod alleen van toepassing op de verkoop van nieuwe auto’s, maar niet op wagens die op deze deadline nog in omloop zijn. Dat betekent dat deze benzine- en dieselauto’s (en…) gewoon verder kunnen blijven rijden.
Wat is de volgende stap?
De vraag die zich echter opdringt, is welk standpunt de autoriteiten daarna zullen innemen, omdat we weten dat hun doel is om alle auto’s met een verbrandingsmotor tegen 2050 te elimineren. De autoriteiten rekenen op een vervangingstijd van 15 jaar voor een auto, wat betekent dat de ‘vervuilende’ vloot vanzelf zal uitsterven. Maar wellicht zal de situatie niet meer hetzelfde zijn als nu, omdat steden en regio’s hoogstwaarschijnlijk steeds meer verkeersbeperkingen zullen invoeren, vooral door steeds groter en duurder wordende lage-emissiezones (LEZ’s).
Advertentie – lees hieronder verder
Men kan zich terecht afvragen wat er zal gebeuren met klassieke auto’s die talrijk blijven en waarvan de marktwaarde de afgelopen jaren sterk is gestegen. Zullen ze nog mogen rijden?
In het begin wel. Daarna is het afwachten welke houding de autoriteiten zullen aannemen. En de vraag kan uit de regio’s komen en niet noodzakelijkerwijs uit Europa. Brussel is inderdaad van plan om tussen 2030 en 2035 de verbrandingsmotoren te bannen, terwijl Vlaanderen dat al in 2029 heeft gepland en geen van de regeringen heeft zich al uitgesproken over het lot van de oldtimers.
Als collector’s item denken we dat deze nog gebruikt kunnen worden, maar er zullen ongetwijfeld steeds strengere regels komen. We kunnen ons bijvoorbeeld een jaarlijks aantal toegestane kilometers voorstellen, of zelfs een tol per kilometer voor elke rit, wat natuurlijk een klap zou zijn voor eigenaars van oude auto’s.
Vooralsnog is het allemaal nog niet duidelijk en is het te hopen dat de overheden zich snel over de kwestie buigen om de twijfels weg te nemen van de liefhebbers, eigenaren en wie de aankoop van een oldtimer plant. Europa heeft een uitzondering gemaakt voor luxeauto’s waarvan minder dan 1.000 eenheden per jaar worden geproduceerd. Het zou dus normaal zijn als dit ook geldt voor oldtimers, die toch de autogeschiedenis vormen. Maar dat is helemaal nog niet zeker…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be