De tand des tijds is niet alleen een aanslag op de banden van een oldtimer maar ook op het lederen interieur ervan. Als je leer niet regelmatig onderhoudt, is de kans op vlekken bijzonder groot, maar da’s niet het enige probleem. Leder wordt met de jaren ook droog, wat scheuren veroorzaakt. Het is daarom belangrijk om het leder te “voeden“, te reinigen en indien nodig te repareren.
Hoe doe je dat?
Vooraleer je aan een volledige restauratie begint, buig je je maar beter eerst over een klein oppervlak om te zien of je bewerkingen toereikend zijn. Van veel oldtimers is de lederen bekleding afneembaar, maar we raden af om dat sowieso te doen, simpelweg omdat leder gemakkelijker te behandelen valt als het uitgerekt is.
Scheuren herstellen
Begin met de reparatie van kleine scheuren. Gebruik hiervoor een nieuw stuk leder om het beschadigde deel te maken. Alvorens het nieuwe stuk te leggen, moet het leer aan de zijkanten worden uitgedund zodat de bewerking ervan niet kan worden waargenomen. Het nieuwe stuk moet dan onder het oorspronkelijke leer worden geschoven met behulp van een zogenaamde “piquette”, een borstel en een speciale lijm waarmee het geheel op zijn plaats wordt gefixeerd.
Advertentie – lees hieronder verder
En dan?
De bedoeling is natuurlijk dat het het gerepareerde leer opgaat in het geheel en dat ook de kleine kreukjes onzichtbaar worden. Om dit effect te bekomen, moet het eerst worden gevoed met een speciaal product. De bekendste zijn klauwolie en onderhoudscrème, die beide bijzonder doeltreffend zijn. Let wel, dit is een klus die je geduld op de proef stelt; Het vereist lange massages met de blote handen om het leder zachter te maken en de vezels op te vullen. Je hoeft trouwens zeker niet zuinig te zijn op het product dat je gebruikt.
Reiniging
Als het leder eenmaal gevoed is, kan je aan de schoonmaak beginnen. Vermijd hiervoor vette producten die er eigenlijk niet voor dienen en gebruik een speciale lederzeep die je in een schoenenwinkel kan kopen. De techniek: twee emmers lauw water en twee sponzen, de ene om in te zepen, de andere om af te vegen, en tracht zo weinig mogelijk te bevochtigen om te voorkomen dat het leer uitdroogt. Ga te werk op een droge en goed verluchte plaats en herhaal de reiniging, want één sessie is meestal niet voldoende. Als het leer heel erg vuil is, kan je aceton gebruiken. Dit mag je gerust een wondermiddel noemen, maar draag als je het gebruikt een masker en wees zeer voorzichtig (het is ook ontvlambaar). Overdrijf ook niet met de dosis, want te veel aceton “verbrandt” het leer. Ook belangrijk: bewerk geen volledige oppervlakken in één keer maar per vierkantjes van ongeveer 10 cm op 10 cm. Schrik niet als de kleur vervaagt, want dat is een normaal gevolg. In zo’n geval zal je het leder opnieuw kleur moeten geven, maar niet voor het eerst minstens 48 uur te laten drogen.
Leer kleuren
Om leder opnieuw kleur te geven, zijn er verschillende speciale producten op de markt. Keuze genoeg dus, maar het mag gezegd dat Woolies zo’n beetje de Rolls-Royce is op dit gebied. Stuur deze Engelse specialist een staal van het leer in kwestie en hij zal je het juiste product aanbevelen. Merk op dat er twee lagen nodig zijn voor een optimaal resultaat, waarna je opnieuw fixeerproduct moet aanbrengen om ervoor te zorgen dat het ook definitief is.
Op zoek naar een prachtige oldtimer? Je vindt ‘m gegarandeerd op www.autoclassic.be
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be