Deze Mercedes had weerwerk moeten bieden aan Ferrari’s

Op de Frankfurt Motor Show in 1991 presenteerde Mercedes een zogenaamde concept car met een voor die tijd ongebruikelijke uitstraling en proporties. Uiteraard zat daar een zeer krachtige motor in. Hoezo, nog nooit van de C112 gehoord?

Deze Mercedes had weerwerk moeten bieden aan Ferrari’s

De Mercedes C111 was een verrassing en hetzelfde kan worden gezegd van de C112, een studiemodel dat helaas nooit in productie is gegaan. Nochtans had Mercedes met deze supersportwagen serieus weerwerk kunnen bieden aan merken als Ferrari.

Vlinderdeuren

Het lijnenspel van de C112 deed denken aan dat van het prototype van Groep C, dat zich in de jaren tachtig ontwikkelde tijdens de 24 uur van Le Mans. Hij doet ook denken aan de Sauber-Mercedes C9 en aan de Mercedes C11, twee racewagens die respectievelijk in Le Mans in 1989 en in het wereldkampioenschap sportwagens in 1990 te zien waren. Om de rijke geschiedenis van Mercedes en de 300 SL te eren, had de C112 ook vlinderdeuren. Een “Gullwing”, zeg maar.

V12

De structuur was opgebouwd uit een aluminium monocoque, waardoor de C112 best licht was (minder dan 1.600 kg). Zijn 6-liter V12 ontwikkelde 408 pk, wat destijds gigantisch krachtig was. Hij had 4,9 seconden nodig om vanuit stilstand 100 km/u te bereiken en zijn topsnelheid bedroeg 309 km/u. Dit mooie monster was trouwens ook uitgerust met zaken als ABS, ASR (tractiecontrolesysteem) en actieve chassiscontrole – een must op dat moment. Vanwege het hoge kostenplaatje werd het C112-project stopgezet. Jammer…