Rijden naar bijvoorbeeld Zuid-Frankrijk in een elektrische auto zou duurder zijn geworden dan dezelfde reis maken achter het stuur van een dieselauto, zelfs met een prijs 2 euro per liter diesel. Dat concludeert de krant Nieuwsblad.
Voor de berekening hebben de journalisten rekening gehouden met de total cost of ownership (TCO), die een referentie is voor het bepalen van de kosten en de rendabiliteit van een auto. Wat is de TCO? Dit zijn de totale kosten van het voertuig tijdens het gebruik. De berekening houdt rekening met de aankoopprijs, inclusief opties en kortingen, maar ook met de onderhoudskosten, banden, eventuele reparaties, evenals het verbruik en alle fiscale componenten.
11.000 euro meer
Als we alleen kijken naar de aankoop van een auto, winnen de diesel- en benzineversies het uiteraard makkelijk van een elektrische wagen, die in het onderzoek van Het Nieuwsblad zo’n 11.000 euro meer kost. De aanschafkost is dus veel hoger, zelfs als men rekening houdt met de BIV of de verkeersbelasting, waarvoor elektrische wagens in Vlaanderen zijn vrijgesteld of van het minimumtarief genieten in Brussel of Wallonië.
Advertentie – lees hieronder verder
Verder moet uiteraard rekening gehouden worden met de component ‘gebruik’. En juist daar heeft de elektrische auto een stevige kaart uit te spelen, want de stroom voor de accu kost veel minder dan benzine en zou het verschil in aanschafprijs dus helemaal kunnen opvangen. Correctie: dat wàs zo, want op een paar maanden tijd is alles veranderd. Met een MWh van bijna 500 euro is rijden op elektriciteit nu inderdaad net zo duur als rijden op benzine of diesel. Een echte ramp voor de EV, want een jaar geleden kostte 15.000 km afleggen in een elektrische auto ruim 1.000 euro minder dan met een thermisch model.
Volgens de CREG, de energieregulator, nadert de prijs per KWh nu 50 cent, terwijl de prijzen in maart-april nog rond de 30 cent schommelden. Toegegeven, de prijzen van benzine of diesel zijn ook gestegen, maar helemaal niet in dezelfde verhoudingen. Volgens het rapport van Nieuwsblad is rijden op elektriciteit nog iets goedkoper, maar het verschil wordt echt heel klein. Dus als je 15.000 km per jaar rijdt, duurt het nu al 20 jaar om de aankoopkosten het voertuig terug te verdienen. En dat is natuurlijk meer dan de levenscyclus van een auto.
Premies noodzakelijk
Natuurlijk kunnen bepaalde parameters de kostenreductie optimaliseren voor wie elektrisch rijdt. Wie bijvoorbeeld zonnepanelen heeft, zal de prijs van het laden zien dalen. Het probleem is dat de concurrentiepositie van elektrische auto’s steeds moeilijker lijkt te worden. Want hoewel we een daling van de verkoopprijzen hadden verwacht (vooral door de batterij), zijn ze de afgelopen maanden juist aanzienlijk gestegen, wat het economische model van de elektrische auto echt hypothekeert, althans voor de gebruikers.
De elektrische auto wordt daardoor steeds minder interessant en om echt door te breken zal hij fikse fiscale prikkels (premies en subsidies) nodig hebben. Bovendien is de elektrische auto voor ‘langere trips’ zeker nog geen concurrerend voor een dieselmotor, omdat je dan rekening moet houden met de mogelijk lange wachttijden bij de laadstations, maar ook met de vaak waanzinnige prijzen van snelladen aldaar. In dit perspectief hebben de diesel én de benzine waarschijnlijk wellicht nog niet hun laatste woord gezegd, omdat het grote publiek niet klaar is om deze compromissen te sluiten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be