Banden verdienen de nodige aandacht. Ze zorgen immers voor 50% van de wegligging, ongeacht de omstandigheden, en gebruiken daarvoor een minimaal contactoppervlak: amper de grootte van een handpalm. Het is bekend dat Belgen beter kunnen doen op dit vlak, want 12% van de automobilisten besteedt nooit aandacht aan de staat van de banden.
Wanneer de banden aan vervanging toe zijn, aarzelen consumenten vaak om dit te doen omdat banden doorgaans duur zijn. In werkelijkheid lopen de prijzen sterk uiteen en hangen ze vaak samen met de kwaliteit en de levensduur. Daar moet je rekening mee houden. Wat heeft het voor zin om 100 euro te besparen en daarna te slippen bij de eerste regenbui of om slechts 15.000 km te rijden op dezelfde bandenset? Dat is al meer dan eens voorgevallen.
Vierseizoensbanden
Vierseizoensbanden werden vroeger gemeden, maar zijn de laatste jaren in opmars. Dit komt door hun aanzienlijk verbeterde prestaties dankzij nieuwe constructietechnologieën en nieuwe chemische stoffen. Daarnaast vinden automobilisten het een zeer praktische oplossing die een bandenwissel in de zomer of winter overbodig maakt. De vierseizoensband garandeert mobiliteit het hele jaar door. Bovendien is de levensduur toegenomen. Enkele jaren geleden werden vierseizoensbanden aanbevolen voor automobilisten die niet meer dan 10.000 km per jaar reden, maar tegenwoordig is deze drempel verhoogd naar 25.000 km per jaar. Kortom, vierseizoensbanden zijn geschikt voor de overgrote meerderheid van de automobilisten.
Omdat steeds meer automobilisten vierseizoensbanden kiezen, zijn er vaker vergelijkende tests, wat het gemakkelijker maakt om de kwaliteiten en gebreken van de verschillende merken en modellen te zien. De Zwitserse Automobielclub (TCS) en het Duitse ADAC namen onlangs de proef op de som. Zestien banden werden getest in de vrij courante maat 205/55 R16 94V waarmee heel wat polyvalente auto’s (Polo, C3 enzovoort), compacte middenklassers (Golf, C4, Octavia enzovoort) en monovolumes (Touran, C-Max enzovoort) uitgerust zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Goed of slecht?
De twee organisaties verdeelden de geteste banden in vijf categorieën: uitstekend, sterk aanbevolen, aanbevolen, aanbevolen onder voorbehoud voor middelmatige modellen en tot slot niet aanbevolen. Die laatste categorie groepeert banden die je om veiligheidsredenen absoluut moet vermijden. Alle banden werden beoordeeld op basis van negentien criteria, verdeeld over twee categorieën: veiligheid en milieuprestaties, waarbij veiligheid goed was voor 70% van de totaalscore. De milieuscore houdt rekening met de geschatte levensduur, de slijtage, het brandstofverbruik, het gewicht, het geluid en de duurzaamheid.
Geen enkele band haalde de categorie uitstekend en slechts één band wordt beoordeeld als sterk aanbevolen. Het gaat om de Goodyear Vector 4Seasons Gen-3. Deze band scoorde 62%, wat niet erg hoog lijkt. En toch is het de beste score ooit behaald in de geschiedenis van deze vierseizoensbandentests. Dit model heeft namelijk goede capaciteiten op nat wegdek en bij koud weer, een goede kilometerprognose, een interessante slijtvastheid en een goede algemene efficiëntie. Hij presteert alleen iets minder goed dan verwacht op wegen die verhit zijn door de zon, dus bij hoge temperaturen.
Achtervolgers en verliezers
De op één na best beoordeelde band was Italiaans: de Pirelli Cinturato All Season SF2 kreeg als eerste de waardering aanbevolen, dankzij zijn goede prestaties in de zomer en winter en op nat wegdek. Het uithoudingsvermogen is echter minder overtuigend dan dat van Goodyear. De Pirelli is daarom beter geschikt voor wie minder kilometers rijdt. Vijf andere banden volgen op de voet achter de Pirelli: de Hankook Kinergy 4S, de Michelin Crossclimate 2, de Kumho Solus 4S HA32+, de Vredestein Quatrac en de Falken EuroAll Season AS210. Vermeldenswaardig is dat de Hankook en Kumho de beste prijs-kwaliteitverhouding bieden, maar ze lijden onder bepaalde tekortkomingen qua veiligheid.
Dan volgen enkele mindere modellen die je beter niet overweegt. De Firestone Multiseason 2, Sava All Weather, Nankang Cross Seasons Aw-6, Toyo Celsius AS2, Semperit Allseasongrip, Uniroyal Allseasonexpert 2 en Yokohama BluEarth-4S worden alleen aanbevolen onder voorbehoud wegens hun onnauwkeurig weggedrag, ontoereikende prestaties op droog wegdek en snelle limieten.
Tot slot zijn er twee banden die je echt moet vermijden, met een score van minder dan 20%. Dit zijn de Kenda Kenetica 4S en de Infinity Ecofour, die zeer slecht presteerden op winterse wegen, met slechte grip en onnauwkeurigheid op nat en droog wegdek. Hoewel dit de goedkoopste banden zijn, moet je ze absoluut vermijden.
Rangschikking vierseizoensbandentest TCS ADAC 2024
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 (sterk aanbevolen)
Pirelli Cinturato All Season SF2 (aanbevolen)
Hankook Kinergy 4S (aanbevolen)
Michelin Crossclimate 2 (aanbevolen)
Kumho Solus 4S HA32+ (aanbevolen)
Vredestein Quatrac (aanbevolen)
Falken EuroAll Season AS210 (aanbevolen onder voorbehoud)
Firestone Multiseason 2 (aanbevolen onder voorbehoud)
Sava All Weather (aanbevolen onder voorbehoud)
Nankang Cross Seasons Aw-6 (aanbevolen onder voorbehoud)
Toyo Celsius AS2 (aanbevolen onder voorbehoud)
Semperit Allseasongrip (aanbevolen onder voorbehoud)
Uniroyal Allseasonexpert 2 (aanbevolen onder voorbehoud)
Yokohama BluEarth-4S (aanbevolen onder voorbehoud)
Kenda Kenetica 4S (niet aanbevolen)
Infinity Ecofour (niet aanbevolen)
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be