Omdat de wetgeving wat het gebruik van winterbanden betreft in Europa van land tot land verschilt, is het niet altijd gemakkelijk om er wijs uit te geraken. Nochtans is deze situatie logisch gezien de grote klimatologische verschillen op onze continent. Voor je de nationale grenzen oversteekt, moet je je dus de vraag stellen of winterbanden al dan niet verplicht zijn.

 

Geen verplichting in België

In België zijn winterbanden nooit verplicht, enkel aanbevolen als de temperatuur onder 7°C zakt. Ze zijn trouwens ook nooit verboden, zelfs niet in de zomer. Concreet mag je dus het hele jaar door op winterbanden rijden. De enige voorwaarde waaraan je moet voldoen, is dat de snelheidsindex van de winterband identiek of hoger is dan die van de originele banden van de auto. Is de snelheidsindex lager, zijn winterbanden alleen toegestaan tussen 1 oktober en 30 april. In zo’n geval ben je verplicht om een sticker aan te brengen waarop voor de bestuurder duidelijk de maximumsnelheid van de op het voertuig gebruikte band wordt vermeld. Ter herinnering, de snelheidsindex wordt aangeduid door de letter aan het einde van de referentie van een band. Voor een band met opschrift 205/50 R17 93 V is dat dus ‘V’.

 

En in de buurlanden?

Wil je buiten België rijden, moet je je ervan bewust zijn dat sommige van onze buren het gebruik van winterbanden verplichten. De voorwaarden kunnen echter verschillend zijn.

Duitsland

Duitsland eist het gebruik van winterbanden in winterse omstandigheden en dus niet alleen in de winter. Concreet: als het wegdek glad is geworden door sneeuw, ijs of vorst. Let wel: sinds 1 januari 2018 is de wet op het gebruik van winterbanden in Duitsland anders. Vroeger was het verplicht om banden met “winterse eigenschappen” te gebruiken. M+S en vierseizoenenbanden werden daarom aanvaard. Sinds bovenvermelde datum zijn echter alleen banden met het alpine-certificaat toegestaan (herkenbaar door het symbool van een sneeuwvlok gedrukt in het hart van een berg met 3 pieken, op de zijkanten van de band). Er bestaat weliswaar een overgangsbepaling die M+S banden in Duitsland nog tot 30 september 2024 toestaat, maar dan alleen onder de voorwaarde dat ze voor 1 januari 2018 zijn vervaardigd. Hoe je dat te weten komt? Door te kijken naar de DOT-code op de zijwand van de band. De vier cijfers na de DOT geven de productiedatum aan. De eerste twee geven informatie over de productieweek van de band en de laatste twee geven informatie over het productiejaar. M+S DOT 2416 banden (d.w.z. geproduceerd in de 24ste week van 2016) zijn dus nog steeds toegestaan in Duitsland, in tegenstelling tot M+S DOT 1218 banden (geproduceerd in de 12e week van 2018).

Luxemburg

Luxemburg eist ook het gebruik van winterbanden, al is er in die regelgeving geen datum of specifieke periode vastgelegd. Net als in Duitsland zijn het dus de klimatologische omstandigheden die alles bepalen. Volgens de letter van de Luxemburgse wet moeten ze worden gemonteerd in geval van ijs, (smeltende) sneeuw of wanneer er ijs- of vorstplekken zijn. In Luxemburg volstaan banden met het opschrift M + S, zonder dat het alpine-symbool.

Frankrijk

Frankrijk wil het gebruik van winterbanden vanaf de winter van 2019 verplicht maken, of toch in bepaalde regio’s. Dit is dus nog niet het geval. Voorlopig wordt zulk rubber alleen aanbevolen als de wegen bedekt zijn met sneeuw of ijs. Let op: hoewel er in Frankrijk geen algemene verplichting bestaat, zijn er wel lokale verplichtingen en dan specifieker in de Alpen en de Pyreneeën. De betrokken routes worden via specifieke borden aangekondigd en M+S banden met een loopvlakpatroon van minstens 3,5 mm zijn dan verplicht. Op bepaalde delen – ook weer aangekondigd met verkeersborden – moet je zelfs sneeuwkettingen monteren om verder te mogen rijden.

Nederland

Net als in België is het gebruik van winterbanden in Nederland niet verplicht.

 

En elders in Europa?

Wil je verder reizen, wees je er dan van bewust dat winterbanden ook verplicht zijn in landen als Oostenrijk, Estland, Estland, Finland, Roemenië, Slovenië en Zweden. Informeer je dus op voorhand naar de regels die van kracht zijn in de landen waarvan je van plan bent hun grens over te steken.