De transitie naar elektrische auto’s in ons land loopt volop en de verkoop blijft stijgen. De meeste elektrische auto’s worden door bedrijven gekocht (90 procent), maar we mogen niet vergeten dat bedrijven en zelfstandigen elk jaar ook goed zijn voor 70 procent van de totale verkoop van nieuwe auto’s. Verwacht wordt dat het aantal elektrische auto’s in het verkeer zal verzevenvoudigen tegen 2030, van 270.000 exemplaren nu naar 2 miljoen (op een totaal wagenpark van ongeveer 6 miljoen auto’s). Dit kan de begroting weleens onder druk zetten.
Volgens twee onafhankelijke studies van consultant EY en adviesbureau TML van de KULeuven (Transport & Mobility Leuven), waarover L’Echo bericht, zal het inkomstenverlies door het lagere aantal benzine- en dieselauto’s 1,4 tot 1,5 miljard euro per jaar bedragen. Dat is te wijten aan lagere inkomsten uit belastingen en accijnzen op brandstof. Op dit moment bedragen deze inkomsten 8 miljard euro per jaar.
Maximale aftrek
Voor bedrijven zijn elektrische auto’s 100 procent fiscaal aftrekbaar, wat niet langer het geval is voor benzine- en dieselmodellen, die vanaf 2026 zelfs helemaal niet meer aftrekbaar zijn. Natuurlijk zal de aftrekbaarheid van elektrische auto’s in de loop der jaren ook dalen, maar die bedraagt in 2031 nog altijd 67,5 procent. Experts verwachten daarom dat bijna alle auto’s die de komende jaren worden ingeschreven (350.000 tot 450.000, afhankelijk van het jaar) volledig elektrisch zullen zijn. Dit fenomeen kan ook gevolgen hebben voor particuliere kopers vanaf 2025 of 2026, wanneer meer betaalbare auto’s op batterijen worden verwacht.
Bovendien zal de verkoop van elektrische auto’s in Vlaanderen waarschijnlijk versneld stijgen vanaf 2024 door de invoering van de aankooppremie van 5.000 euro voor nieuwe auto’s die minder dan 40.000 euro kosten en 3.000 euro voor tweedehandswagens (hoewel de premie jaarlijks daalt). Het valt nog af te wachten of het Brusselse en Waalse Gewest ook een inspanning leveren om deze transformatie te ondersteunen.
Advertentie – lees hieronder verder
Als we de studie van EY mogen geloven, krijgen de overheidsinkomsten uit de belastingen op auto’s met verbrandingsmotor dit jaar een serieuze klap, met een geschatte daling van 160 miljoen euro voor 2023. EY wijst erop dat in die berekening al rekening gehouden is met de stijging van de btw-inkomsten door het extra elektriciteitsverbruik vanaf 2024.
Binnenkort nieuwe belastingen?
Volgens EY moet de Belgische regering dringend de huidige belastingmechanismen herzien. Ze moet anticiperen op de situatie, anders dreigt ze laattijdige noodmaatregelen te moeten nemen die niet stroken met een duurzaam mobiliteitsbeleid. We hebben dit al gezien in Wallonië met de hervorming van de belasting op inverkeerstelling die, om een begrotingsevenwicht te garanderen, veel te ver ging in het belasten van bijvoorbeeld elektrische auto’s.
EY wijst er ook op dat de daling van de belastinginkomsten uit brandstof snel de kwestie van de kilometerheffing opnieuw ter sprake zal brengen. Deze oplossing wordt ondersteund door beide studies, die aangeven dat dit waarschijnlijk het meest geloofwaardige alternatief is om in te voeren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be