Op een paar jaar tijd is China een belangrijke speler geworden op vlak van elektrische voertuigen. Het heeft zelf een enorme sprong gezet, aangezien het Middenrijk nu de absolute koploper is en alle andere autofabrikanten overtreft. Maar hoe? Voornamelijk omdat China de hele waardeketen voor elektrische auto’s beheerst, vooral de zeer delicate batterijen, waarvan bedrijven de winning, verwerking, ontwikkeling en productie beheren.
In een snel veranderende omgeving in westerse landen is deze industriële superioriteit – althans voorlopig – een bron van grote zorg. De Chinese overheid, bewust van haar voorsprong, wil haar positie immers versterken door subsidies toe te kennen aan haar fabrikanten om hen een doorslaggevend commercieel voordeel te geven op internationaal niveau. In deze context overweegt de Commissie om de invoerrechten op in China geproduceerde elektrische auto’s te verhogen van 10% naar 25%.
Andere methoden
Natuurlijk maakt Europa zich niet als enige zorgen over de situatie. Ook de Verenigde Staten hebben een grootschalig steunplan aangenomen (IRA voor Inflation Reduction Act) van 369 miljard dollar om bedrijven te ondersteunen die goederen of diensten produceren in de groene industrie. Autofabrikanten zijn duidelijk het doelwit, en zij kunnen aanzienlijke staatssteun ontvangen als zij bereid zijn om op Amerikaanse bodem te produceren. Of in Noord-Amerika, want dit geldt ook voor bedrijven die in Canada of Mexico produceren, aangezien deze drie landen altijd sterke handelsovereenkomsten hebben gehad.
Advertentie – lees hieronder verder
En precies daarom hebben de Verenigde Staten blijkbaar (grote) druk uitgeoefend op Mexico, dat nu heeft besloten om Chinese autofabrikanten die een fabriek op het grondgebied willen vestigen, geen subsidies te verlenen. De druk moest hoog zijn, aangezien Mexico gekend is als de commerciële voorhog van de VS en vaak aanzienlijke financiële steun verleent aan industriëlen die zich op het grondgebied vestigen.
Weigeringen
Volgens Reuters, dat zijn bronnen anoniem houdt, zou het land alle besprekingen met Chinese automerken hebben opgeschort, allemaal op “advies” van de USTR, het Bureau van de Amerikaanse handelsvertegenwoordiger. Een vertegenwoordiger van dit orgaan zou hebben verklaard dat het vrijhandelsakkoord tussen de VS, Mexico en Canada “niet bedoeld was als een ontsnappingsroute waar Chinese autofabrikanten misbruik van kunnen maken.” Genoteerd.
Het is nog afwachten om te zien hoe China zal reageren op deze nogal ongebruikelijke houding. Want de Chinezen zijn al aanwezig in Mexico, maar gebruiken het land als een draaischijf en produceren nog niet ter plaatse. Dit is bijvoorbeeld het geval bij BYD, waarvan de ambities al bekend zijn. De protectionistische houding van de Verenigde Staten is dus merkwaardig. Zo probeert het continent Europa (een beetje) na te doen, zij het met minder vastberadenheid – Frankrijk en Duitsland proberen hun land opnieuw te industrialiseren. China heeft echter nog andere troeven in handen: Chili, Brazilië of Argentinië staan klaar om de nieuwe sterren van de auto-industrie met open armen te ontvangen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be