De verkoop van elektrische auto’s is sinds eind 2023 wereldwijd ingestort. Behalve in België, dat een bijzonder geval is vanwege de belasting op bedrijfswagens, hebben alle landen sterke vertragingen opgemerkt, enerzijds omdat sommige regeringen hun aankoopsubsidies verminderen en anderzijds omdat degenen die een elektrische auto wilden adopteren, al een voertuig hebben aangeschaft.
Maar als de elektrische auto zich wil vestigen, is het noodzakelijk om door te gaan met investeren in de ontwikkeling van deze technologieën om het publiek te overtuigen, wat aanzienlijke sommen geld vereist. Maar ook hier loopt het vast, zoals blijkt uit de cijfers van consultant EPFR Global: eind juli 2024 was de uittocht van investeerders al groter dan die van het hele jaar 2023. Een totale ommekeer, want in 2022 trokken de fondsen voor de ontwikkeling van elektrische auto’s nog nieuwe investeerders aan.
In mineur
De financiële middelen voor elektrische auto’s bedragen in totaal slechts 5,9 miljard euro en zijn grotendeels Amerikaans. Deze private equity-fondsen worden steeds angstaanjagender, vooral in de huidige context. Want hoewel de dalende verkopen waarschijnlijk een tijdelijk verschijnsel zijn, is het vooral het beleid van de verschillende overheden die investeerders afschrikt. Met Amerikaanse belastingen van 100% op elektrische auto’s uit China of bijna 50% in sommige gevallen op de Europese markt (te bevestigen in november), kunnen de slechte prestaties van elektrische auto’s aanhouden. En het kan nog erger worden als Donald Trump terugkeert aan de macht, want hij wil de invoerrechten verhogen tot 200%! “Ik ben voor elektrische auto’s. Ik kan niet anders, want Elon steunt me stevig […]. Elektrische auto’s gaan niet ver. Ze zijn duur. En ze worden allemaal in China gemaakt. Afgezien daarvan zijn ze fantastisch”, zei Trump tijdens een van zijn bijeenkomsten.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze vermindering van investeringen treft niet alleen de Verenigde Staten, integendeel. Ook Chinese fabrikanten worden door deze dalingen getroffen. Zo heeft Berkshire Hathaway, de holding van magnaat Warren Buffett, zijn belang in de Chinese gigant BYD teruggebracht tot minder dan 5%, terwijl het twee jaar geleden nog meer dan 20% van de fabrikant bezat. Het is dus een hele sector die lijdt onder een massale desinvestering door fabrikanten (VW, Ford, Stellantis), alsook al hun toeleveranciers zoals het chemische en recyclingbedrijf Umicore, de fabrikant van laadpalen Alfen, de fabrikant van elektrische bussen Ebusco, enz.
Deze situatie zal zeker gevolgen hebben voor de snelheid van ontwikkeling van de volgende elektrische auto’s. Hoewel de technologieën recent en snel zijn gekomen (zoals LFP-chemie), zou het dus kunnen dat de volgende technologieën langer op zich laten wachten, wat de vooruitgang van elektrische auto’s nog meer zal vertragen. Dat zal er dan weer voor zorgen dat de prijzen niet zo veel zullen dalen als verwacht. Een vicieuze cirkel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be