Elektrisch

De eerste elektrische Wiesmann is een feit (en hij gaat hard!)

Wiesmann, de Duitse sportwagenfabrikant met nauwe banden met BMW (die de motoren levert), heeft zopas zijn allereerste 100% elektrische model voorgesteld: de Project Thunderball.

Geschreven door Joris Bosseloo | 29/04/2022

Zoals een tijdje geleden door Gocar aangekondigd, maakt zelfs het nichemerk Wiesmann de overstap naar elektrisch rijden. Niet echt een verrassing, want Europese autobouwers wordt immers geen keuze gelaten. Zelfs merken als Royce-Rolls, Ferrari en Aston Martin zijn er mee bezig. En het stopt trouwens niet bij Europeaanse modellen: ook van de Corvette verschijnt binnen afzienbare tijd een EV, in het spoor van een nakendere plug-in hybride (beide vierwielaangedreven!).

Oude look, nieuwe genen

Wiesmann Project Thunderball

Advertentie

De Wiesmann Project Thunderball heeft een vertrouwd lijnenspel, maar onderhuids zit dus wel degelijk geen benzinemotor. Over het onderstel wordt amper wat prijsgegeven, maar wel over de aandrijflijn. Die kwam er in samenwerking met Roding Automobile en bevat twee achteraan in het midden geplaatste elektromotoren die een gecombineerd vermogen en koppel van respectievelijk 680 pk en 1.100 Nm beloven. Die krachtbronnen staan in verbinding met een 800V-batterijpakket.

Nog steeds betrekkelijk licht

Wiesmann Project Thunderball

Elektrische auto’s zijn vanwege de accu’s een pak zwaarder dan vergelijkbare modellen op benzine of diesel, maar bij de Project Thunderball werd de schade beperkt tot 1,7 ton, wat ervoor zorgt dat deze roadster met een gewichts-vermogenverhouding van 2,5 kg/pk kan uitpakken. Het resultaat, samen met het gegeven dat al zijn beschikbare trekkracht onmiddellijk ingezet kan worden, is een 0-100 km/u-sprintcijfer van 2,9 seconden.

Wiesmann Project Thunderball

Ook (zeer) interessant is dat zijn autonomie echt wel behoorlijk is, althans op papier. Wiesmann claimt 500 km zonder te stoppen alsook de mogelijkheid om hem aan een 300 kW-snellader te hangen (gelijkstroom).

Hoelang dat opladen precies duurt (dat gaat trouwens ook via de 22 kW-boordlader) werd jammer genoeg nog niet meegedeeld. Wat men wel al heeft gezegd, is dat de Project Thunderball onderweg kan teren op zijn ‘Intelligent Regenerative Braking System‘ dat vijf verschillende settings bevat, te bedienen via peddels achter het stuurwiel.

En de prijs?

Wiesmann Project Thunderball

Die is natuurlijk alles behalve van de poes. Wiesmann vraagt 300.000 euro per exemplaar, al kan je dit als een investering beschouwen. Het bedrijf is immers van plan om amper 1.000 eenheden te bouwen vanuit zijn fabriek in Dülmen.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook