Zoals bekend staat de oplaadinfrastructuur voor elektrische auto’s nog in de kinderschoenen, met enerzijds te weinig oplaadpunten en anderzijds een gebrek aan krachtige oplaadpunten voor snel opladen. Je hoeft maar naar de sociale netwerken te kijken om de enorme files op de snelwegen tijdens de vakantie te zien.
In deze context beginnen nieuwe spelers op te komen en actie te ondernemen om de energietransitie te omarmen. Dit geldt met name voor de detailhandel, die grote investeringen heeft aangekondigd. Zo wil Delhaize het grootste netwerk in de retailsector aanbieden met alleen al 1.750 geïnstalleerde oplaadpunten in 2023.
Nieuwe strategie
De overgang naar de elektrische auto zet de detailhandel er dan ook toe aan zijn activiteiten – geheel onverwacht – te diversifiëren en te concurreren met toekomstige elektrische tankstations of oplaadpunten, wat een goed idee is aangezien klanten in de detailhandel een tijd in de winkelgangen doorbrengen. Zij kunnen dus ondertussen hun voertuig opladen terwijl ze boodschappen doen. Uiteraard zal je voor deze extra service moeten betalen.
Advertentie – lees hieronder verder
Grote toegankelijkheid
Bij Delhaize willen ze nog verder gaan en de laadstations 24 uur op 24 uur rendabel maken door hun parkings toegankelijk te maken buiten de openingsuren van de supermarkten. De plaatsen voor het opladen van de voertuigen moeten wel via een aanvraag worden gereserveerd. Dit is de zekerheid voor de klant om te kunnen herladen, maar ook voor Delhaize om nieuwe klanten aan te trekken. Niet slecht…
Omdat winkelen snel kan gaan, zal Delhaize er ook een erezaak van maken om echt snelle laadstations aan te bieden. Elke terminal zal een capaciteit hebben van 150 kW in gelijkstroom, d.w.z. ten minste 75 kW indien de terminal door twee voertuigen wordt bezet (aangezien er twee stopcontacten per terminal zullen zijn). Ter herinnering: de oplaadpunten bieden momenteel een vermogen van 22 kW (wisselstroom). Voor de uitvoering van dit plan zal Delhaize een beroep doen op de Franse onderneming Electra, dat al samenwerkt met D’Ieteren. Volgens Delhaize zal de investering voor deze installaties oplopen tot 100 miljoen euro. Delhaize heeft de prijzen van de laadtarieven nog niet meegedeeld, maar de distributeur verzekert dat ze marktconform zullen zijn.
Ook Colruyt
Delhaize is niet de enige grote retailer met ambities voor het opladen van elektrische auto’s. Colruyt hoopt tegen eind 2023 1.000 oplaadpunten te hebben (inclusief, net als bij Delhaize, de oplaadpunten voor het personeel op het hoofdkantoor). Ook hier is het de bedoeling een rol te spelen bij de invoering van elektrische mobiliteit.
Colruyt stelt reeds oplaadpunten ter beschikking en die zijn uiteraard betalend, ook met de DATS-kaart, het energiedistributiemerk van de groep. Momenteel kost opladen met 22 kW 64 eurocent per kWh en opladen met 60 kW kost 83 eurocent per kWh.
Ook Lidl heeft een inspanning geleverd door in totaal 120 oplaadpunten aan te bieden op de parkeerplaatsen van haar winkels. Ze zijn momenteel gratis en leveren een vermogen van maximaal 25 kW. Kleine kanttekening, deze mogen maar voor maximaal één uur gebruikt worden om misbruik te voorkomen, iets wat door de hoge elektriciteitsprijs steeds vaker voorkomt. Lidl zegt ook te overwegen om voor deze dienst kosten in rekening te brengen. Als concurrenten dit doen, is het niet duidelijk waarom de goedkope detailhandelaar een ander beleid zou voeren. Hetzelfde zal waarschijnlijk gelden voor bijvoorbeeld Brico en Gamma, die zich tot Shell hebben gewend om laadstations te installeren. Ja, winkelen en opladen zullen de komende jaren steeds meer hand in hand gaan…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be