Tot nu toe zijn batterijen het zwakke punt van elektrische auto’s, omdat ze duur zijn, zwaar en relatief snel verouderen. Hierdoor is er een ware race gaande waar tussen verschillende fabrikanten en batterijspecialisten. Het doel: goedkopere batterijen maken, die ook nog eens veel beter presteren dan vandaag, zowel qua energiedichtheid, gewicht en laadsnelheid als uiteraard levensduur.
Uitgerekend wat dat laatste betreft heeft het Chinese Geely (eigenaar van onder andere Volvo, Polestar en Lotus) zojuist opzienbarende vooruitgang aangekondigd, met een LFP-batterij die naar verluidt een levensduur heeft van 1 miljoen kilometer en een levensduur van circa 50 jaar. Vooral dat laatste is zowat het ultieme dat we kunnen verwachten van batterijtechnologie.
CO2-besparing
Volgens de fabrikant die deze Aegis Short Blade heeft gepresenteerd, biedt het pakket een veel betere energiedichtheid (een van de zwakke punten van LFP-batterijen) dankzij het gebruik van een nieuw diafragma, een membraan tussen de positieve en negatieve polen. Een andere innovatie is het gebruik van elektroden (anode en kathode) bedekt met koolstofnanobuizen, een techniek die de interne chemische reacties aanzienlijk zou verminderen en daarmee de veroudering van de accu vertragen. Een effectieve rem, gezien de aangekondigde levensduur van een halve eeuw.
Advertentie – lees hieronder verder
Geely stelt dat deze batterij tot 3.500 oplaadcycli zou kunnen doorstaan (in plaats van de huidige 1.500) zonder dat dit de prestaties van de batterij beïnvloedt. Daardoor zou deze dezelfde actieradius kunnen bieden bij 1 miljoen kilometer als bij nieuwstaat. Voor de tweedehandskoper zou dit bijzonder goed nieuws zijn. Een dergelijke levensduur zou onrechtstreeks ook een jaarlijkse CO2-besparing van 80.000 ton betekenen, omdat er minder nieuwe batterijen moeten gemaakt worden om de oude te vervangen.
Hoge energiedichtheid
Het formaat van deze nieuwe batterij lijkt op dat van de pakketten die BYD eerder toonde. Geely benadrukt echter dat hun batterij compacter is (ze is 40% korter dan een traditionele bladebatterij), omdat ze energiedichter is. Deze dichtheid zou 192 Wh/kg bereiken, wat gelijk staat aan het niveau van een NMC-batterij die tot nu toe 15% meer energiedichtheid had dan LFP-cellen. Dit zou een verbetering zijn van een van de zwakke punten van LFP-pakketten, maar dan zonder de hogere kostprijs van NMC, die duurdere materialen heeft.
Tenslotte toont de door Geely ontwikkelde technologie ook aan dat de Aegis Short Blade nauwelijks gevoelig is voor koude: bij -30°C behoudt hij een capaciteit van 90,54%, tegenover 78,96% voor andere LFP-batterijen. En hij laadt ook sneller op (wellicht dankzij de nanobuizen die de batterij stabieler maken): snel bijladen van 10 tot 80% duurt nog maar 17 minuten in plaats van 26 voor een traditionele LFP-accu van dezelfde grootte.
En wanneer komt hij? Wat dat betreft blijft Geely stil. Maar het mag duidelijk zijn dat de Chinezen nog steeds een grote voorsprong hebben inzake batterijtechnologie.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be