Een elektrische auto vereist het veranderen van bepaalde gewoonten. Zo moet je bijvoorbeeld langere ritten zorgvuldiger plannen en de tijd nemen om deze relatief nieuwe technologie te begrijpen om er het beste uit te halen… En problemen te vermijden. De batterij blijft het meest gevoelige en duurste onderdeel van een elektrische auto, en het is de moeite waard om bepaalde gewoonten te kweken om de levensduur ervan te optimaliseren.
Zorg dragen voor een batterij betekent niet alleen de levensduur ervan verlengen, maar ook de autonomie optimaliseren. Het YouTube-kanaal Engineering Explained van Jason Fenske staat vol met advies en gedetailleerde uitleg. De man begint zijn videos systematisch met een whiteboard om bepaalde fenomenen uit te leggen, alsook de manieren om de impact ervan te beperken. Dit geldt voor fysische en chemische veranderingen die in elke cel plaatsvinden, vaak zonder medeweten van de bestuurder, en die invloed hebben op het vermogen van het pakket om energie op te slaan.
Vermijd…
Engineering Explained beschrijft de beste manieren om de batterij van een elektrische auto te sparen, met name lithium NMC (nikkel-mangaan-kobalt) chemie. Ten eerste, vermijd het volledig opladen van een batterij en laat deze niet lange tijd onaangeroerd, vooral bij warm weer. Warm weer en een hoge lading versnellen immers de chemische reacties die de cellen afbreken en de oorspronkelijke capaciteit aantasten.
Advertentie – lees hieronder verder
Ten tweede, vermijd ook dat de batterij in een vergevorderde ontladingstoestand wordt geduwd, tenzij het echt nodig is. Zoals we al eerder besproken in onze artikelen, is het aan te raden om binnen de grenzen van 20-80% van het pakket op te laden. Deze oplaadzone vermindert de stress op de cellen en verlengt dus ook de levensduur ervan. Het is belangrijk om te noteren dat de degradatie evenredig is met de ontladingsintensiteit: hoe minder de batterij bij elk cyclus wordt ontladen, hoe minder deze degradeert.
Vermijd ten slotte ook om de batterij elke keer tot 100% op te laden. Dit is vooral belangrijk voor nikkelbatterijen, die aanzienlijke volumeveranderingen ondergaan en zuurstof vrijgeven tijdens het opladen, wat leidt tot degradatie.
Elke keer opladen?
In tegenstelling tot gangbare opvattingen en verschillende onderzoeken, beweert Engineering Explained dat opladen bij snellaadstations geen probleem meer vormt voor de levensduur van de batterij. Dit komt omdat de huidige ingebouwde elektronica van voertuigen de laadstroom regelt om schade te voorkomen. En dit zal alleen maar verbeteren dankzij onderzoek en opkomende technologieën. Uit een onderzoek gepubliceerd door Recurrent Auto bleek zelfs dat er vrijwel geen verschil was in de gezondheid van de batterij tussen gebruikers die 90% van de tijd snel oplaadden (met Tesla Model 3 en Model Y) en degenen die dat niet deden.
Kortom, het beheren van het opladen van een elektrische auto blijft een belangrijke factor voor het behoud van de batterij en de levensduur ervan. Elke dag opladen? Dat is niet nodig, tenzij meer dan 40% van de batterijcapaciteit wordt gebruikt. Wat niet het geval is voor alle gebruikers.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be