De elektrische auto zal onvermijdelijk deel gaan uitmaken van ons leven, aangezien Europa heeft besloten om vanaf 1 januari 2035 geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotor meer te verkopen bij de dealers. In theorie zou het tijdperk van de auto met verbrandingsmotor dus rond 2050 moeten eindigen, omdat de Commissie schat dat de levensduur van een auto ongeveer 15 jaar is, inclusief wanneer deze tweedehands wordt gekocht.
Tot nu toe waren elektrische auto’s echter niet erg betaalbaar. Met uitzondering van een paar goedkope modellen zoals de Dacia Spring, moet je tegenwoordig meer dan 35.000 euro uitgeven om een elektrische auto van fatsoenlijke grootte en actieradius te kopen. Niet iedereen kan zich dat veroorloven, iets wat alom geweten is.
20,000?
In deze context, en omdat fabrikanten onder druk staan, is de uitdaging van morgen duidelijk de betaalbare elektrische auto, een auto die voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk is, te produceren. Maar wat is betaalbaar? Voor veel fabrikanten zou een betaalbare elektrische auto er een zijn van net onder de €20.000, een prijs die duidelijk gecomprimeerd is gezien de technologie en vooral dan de batterij, wat het duurste onderdeel blijft.
Dit vooruitzicht doet ons echter glimlachen, want nog maar een paar jaar geleden was er een oorlog gaande om auto’s die onder de € 10.000 kostten, of zelfs aanzienlijk minder als je profiteerde van een CO2-bonus die de uiteindelijke prijs terugbracht tot € 6.000 of € 7.000 voor modellen zoals de Suzuki Alto of de Nissan Pixo. Dat was pas echt democratisch!
Advertentie – lees hieronder verder
Onwaarschijnlijke allianties
Voor fabrikanten staat er veel op het spel. En sommigen van hen spelen voor hun toekomst in deze race. De winstgevendheid zal afhangen van het volume elektrische auto’s dat geproduceerd wordt. En daarom zijn het net associaties die snel het verschil zullen maken. We zien dit al in China, waar Audi zijn krachten heeft gebundeld met SAIC en Volkswagen een samenwerkingsverband is aangegaan met XPeng om zijn achterstand in te halen. En voor de ID.2, die minder dan 25.000 euro kost, heeft Volkswagen ook een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Hyundai.
En blijkbaar is het nog maar net begonnen. Volgens de Duitse krant Handelsblatt staan Renault en Volkswagen op het punt hun krachten te bundelen om samen een elektrische auto te bouwen die minder dan €20.000 kost. Volgens dichte bronnen zouden de twee fabrikanten willen samenwerken aan het platform. Maar er is nog niets besloten, omdat de gesprekken zich nog in een vroeg stadium bevinden. Volgens Automotive News Europe zijn er gesprekken gaande, maar is er nog niets afgerond. In ieder geval is het de bedoeling dat het gezamenlijke voertuig in volumes van 200.000 tot 250.000 eenheden per jaar wordt geproduceerd. Dat is geen sinecure. Wordt vervolgd maar het is duidelijk dat dit soort samenwerkingsverbanden in de toekomst steeds vaker zullen voorkomen want het is de enige manier om een elektrische auto rendabel te maken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be