Brandstofcellen blijven een zeer aantrekkelijke optie voor koolstofvrije mobiliteit. Deze ‘cellen’, die worden aangedreven door waterstof (dat natuurlijk groen is, maar waarvan de productie nog te beperkt is), zijn misschien minder efficiënt dan een elektromotor en een batterij, maar ze kunnen schoon worden aangedreven (als de waterstof weer groen is) en ze kunnen vooral in slechts een paar minuten worden bijgetankt, zodat de gebruiker geen beperkingen heeft.
In deze brandstofcellen wordt waterstof gebruikt als energiedrager en via elektrolyse – een techniek die dateert uit de jaren 1930, jawel! -omgezet in elektriciteit. Briljant! Het enige probleem is dat de technologie momenteel te duur is om op grote schaal te worden gebruikt en dat er geen netwerk is voor de productie en distributie van groene waterstof. Verschillende fabrikanten werken aan deze technologie, waaronder BMW, Hyundai, Toyota en Honda. Maar tot nu toe is de strijd om brandstofcellen gecompliceerd, omdat de batterij-oplossing eenvoudiger en goedkoper lijkt. Maar sommigen geloven er nog steeds in. Zoals Hyundai, Toyota en… Honda, dat in samenwerking met GM een nieuwe generatie geavanceerdere brandstofcellen presenteert.
Duurzaamheid en veelzijdigheid
Honda en GM kondigen daarom een nieuwe generatie brandstofcel aan die zowel duurzamer – wat betekent betrouwbaarder – als veelzijdiger is, wat betekent dat hij kan worden gebruikt in verschillende soorten voertuigen (personenauto’s, bedrijfsvoertuigen, zware machines, enz.). Volgens de ontwerpers combineert deze nieuwe module een aantal voordelen: de compacte afmetingen, het hoge vermogen en de snelle opstarttijd, zelfs bij zeer lage temperaturen.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens Honda zou de nieuwe brandstofcel, in tegenstelling tot bestaande brandstofcellen die vaak voor één doel worden gebruikt, modulair zijn en dus in een groot aantal sectoren kunnen worden gebruikt: stationaire elektriciteitsgeneratoren, vrachtwagens, auto’s, enz. Deze aanpak zou kunnen leiden tot grootschalige industrialisatie en een aanzienlijke verlaging van de productiekosten.
Honda hoopt de technologie tussen 2025 en 2030 op de markt te kunnen brengen, wat overeenkomt met de eerste deadlines voor het koolstofvrij maken van bepaalde activiteiten. En de weg vooruit lijkt al duidelijk: vanaf 2024 zal deze brandstofcel de gloednieuwe CR-V FCEV in Noord-Amerika en Japan uitrusten, terwijl in het kader van een partnerschap met Isuzu de volgende door waterstof aangedreven vrachtwagen van de Japanse fabrikant ermee zal worden uitgerust. Nee, de brandstofcel is niet dood. Hij wacht gewoon zijn tijd af.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be