Kunnen Tesla-batterijen 100 jaar meegaan?

De levensduur van de batterij van een elektrische auto is cruciaal, omdat dit het duurste onderdeel van de auto is. Nu komen onderzoekers echter met een geruststellend bericht en suggereren ze dat de batterijen zelfs… 100 jaar zouden kunnen meegaan. Echt?

Gepubliceerd op 4 juni 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Kunnen Tesla-batterijen 100 jaar meegaan?

Accu’s blijven de achillespees van elektrische auto’s: ze zijn (te) zwaar, zeer duur, ontladen te snel en laden niet snel genoeg op. Daarnaast vormen ze eveneens een uitdaging voor het milieu, omdat er naast de grondstof ook veel energie moet worden besteed, zowel tijdens de productie- als recyclagefase.

In deze context zou een batterij die de laad- en ontlaadcycli gedurende meerdere jaren en op een veel duurzamere manier dan vandaag zou kunnen doorstaan, natuurlijk zeer welkom zijn. Sommige reclameslogans suggereren nu al dat een batterij een zeer lange levensduur heeft. Tesla is hier sterk in en de fabrikant is zelfs een onderzoek naar het item gestart met Jeff Dahn, een professor aan de faculteit Natuurkunde en Atmosferische Wetenschappen en de faculteit Chemie aan de Dalhousie University in Halifax, Canada.

Eerder 100 jaar dan 1 miljoen km?

Tesla-model-3-snow

In een recent artikel gepubliceerd in Electrochemical Society, legt de man uit dat, in plaats van 1 miljoen kilometer mee te gaan, de batterij eerder  100 jaar zou kunnen doorstaan.

Advertentie – lees hieronder verder

En om dit te bereiken, stelt de onderzoeker zelfs een oplossing voor: het volstaat om de energiedichtheid van de batterij gedurende zijn hele bestaan te verhogen. Volgens Jeff Dahn behoort dit vooruitzicht tot de realiteit. Hij legt namelijk uit dat zijn team in staat was om vrij verrassende resultaten te bereiken door middel van op nikkel gebaseerde batterijen. Natuurlijk moeten deze batterijen in een ideale omgeving (25 C°) kunnen werken, maar volgens hem is dat best mogelijk.

Heel concreet ligt de chemische werking van deze nikkelbatterijen vrij dicht bij die van LFP-batterijen (lithium-ijzer-fosfaat), maar hun energiedichtheid zou gewoon hoger zijn.

Commercieel wordt dit allemaal goed gespeeld, ook in de media. Tesla heeft in ieder geval al zijn vertrouwen in het team van Jeff Dahn hernieuwd met een contractverlenging tot 2026. Zal dit auto’s opleveren die inderdaad 100 jaar meegaan? Waarschijnlijk niet, want dan zou tot het zekere faillissement van alle fabrikanten leiden! Maar het is in ieder geval een hele mooie manier om een hoopvolle toekomst voor te spiegelen. Het onderzoek loopt nog, maar laten we het vertrouwen houden, aangezien het nooit één oplossing is die wint, maar een reeks voorstellen met gezond verstand.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Tesla voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Gisteren 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.