EV Clinc (Kroatië) is een van de toonaangevende specialisten in de reparatie van elektrische en plug-in hybride auto’s. Dit bedrijf kent echt alles van deze auto’s en kan dus legitiem bepaalde waarnemingen vaststellen. En precies over dit onderwerp communiceert EV Clinic regelmatig en niet altijd in de richting die de constructeurs zouden willen.
EV Clinic stelt regelmatig de gebreken aan de kaak die zijn technici vinden. En deze operatie neemt soms buitengewone proporties aan, omdat het leidt tot de publicatie van video’s op het YouTube-kanaal. In het bijzonder stellen ingenieurs vraagtekens bij bepaalde keuzes van fabrikanten die een geplande veroudering suggereren. Verschillende modellen werden hiervoor gescreend. Dit is wat naar voren komt uit de analyses van de ingenieurs.
‘Mercedes programmeert defecten’
EV Clinic neemt geen blad voor de mond. In februari 2023 communiceerde het bedrijf over zijn ervaringen met Mercedes en verklaarde dat “sinds 2001 elke Mercedes diesel, benzine, elektrisch, hybride is geproduceerd met geprogrammeerde defecten, zowel mechanisch als elektronisch.” Deze beschuldiging is ernstig, maar volgens EV Clinic zou het de fabrikant in staat stellen om de prijs van de facturen op te voeren, omdat de elektronische onderdelen erg duur zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Foto: EV Clinic
EV Clinic ontdekte ook dat na een niet zo ernstig ongeval met drie elektrische SUV’s van het merk met de ster (nog steeds genoeg om een airbag te activeren), de voertuigen stroom verloren en de batterij werd gedeactiveerd. Volgens de ingenieurs in Zagreb zou dit de klant dwingen om het accupakket te vervangen, 75.000 euro kost als we het voorbeeld van de EQV nemen! EV Clinic ondersteunt zijn beweringen door het feit dat de anomalie onmogelijk op te lossen is en dat de computer een foutcode creëert die zelfs met ontwikkelingstools niet kan worden verwijderd. EV Clinic zegt dit te hebben gezien op de EQC, EQB, EQA, eSprinter en de plug-in hybride modellen.
Je kan je afvragen waarom EV Clinic zich specifiek richt op Mercedes. Het antwoord hierop is dat deze fabrikant dezelfde batterijen gebruikt als bijvoorbeeld de Stellantis Groep (Opel Vivaro-e en Citroën ë-Jumpy) die dit deactiveringsprobleem niet kent. Het enige verschil tussen deze voertuigen is het softwaregedeelte dat bij elk merk in eigen huis wordt ontwikkeld. Als klokkenluider zegt EV Clinic het probleem op tafel te leggen om te voorkomen dat het precies tegen de elektromobiliteit wordt gebruikt, maar ook zodat verzekeraars op de hoogte zijn, omdat zij vaak uiteindelijk de rekeningen betalen.
Volgens het bedrijf zou bij Mercedes de prijs van herstellingen zo met +400% stijgen. EV Clinic is daarom onvermurwbaar en vertelt consumenten die bereid zijn om te luisteren dat “het is aanbevolen om absoluut alle Mercedes-Benz-modellen te vermijden, omdat binnenkort niemand hen nog kan helpen.”
Foto: EV Clinic
Ook Tesla in het vizier
EV Clinic zegt ook dat het veel Tesla-modellen binnenkrijgt. En ook hiervoor trekt het Kroatische bedrijf verschillende conclusies. Zoals het feit dat de motor van een Model S niet verder kan functioneren dan 250.000 of 300.000 km zonder een transmissieolieverversing, een operatie die ook gepaard gaat met het wisselen van kogellagers. Volgens EV Clinic is dit probleem duidelijk herkenbaar voor de bestuurder die rolgeluiden, trillingen en een grotere opwarming van vloeistoffen zal waarnemen.
Toch zegt EV Clinic dat het hier niet zo ver gaat als bij Mercedes. Dit is helemaal geen geplande veroudering en de hersteller omschrijft het aandrijflijngedeelte van Tesla zelfs als “het beste ter wereld“. Nog beter: Tesla’s zijn beter te herstellen dan elke andere EV, waardoor de rekening 20 keer lager uitvalt. En daar is een goede reden voor “want het voertuig is een laptop met een eigen ingebouwde diagnostiek.”
Eveneens problemen met Nissan Leaf
Zouden er dan geen problemen zijn bij de andere fabrikanten? Toch wel volgens EV Clinic, dat ook Nissan aanwijst als een van de merken die “de community van elektrische voertuigen schaden“. Een eerste voorbeeld: de batterij die vanaf 100.000 km verzwakt, die duur is en niet gerepareerd kon worden. Dit zou te wijten zijn aan een defecte koeling. Hoewel dit nog begrijpelijk kan zijn voor het allereerste model, zet EV Clinic vraagtekens bij het feit dat het model van de tweede generatie aan dezelfde kwaal lijdt.
De ingenieurs van de hersteller vragen zich af waarom een koelsysteem is ontworpen voor de OBC, maar niet is ontwikkeld voor de batterij die het nodig heeft. Volgens EV Clinic zou Nissan de klant dwingen om geld uit te geven en naar de oplader verwijzen terwijl het probleem daar niet vandaan komt. De consument zou zelfs vaak een rekening van 8.000 euro gepresenteerd krijgen voordat Nissan overgaat tot het vervangen van de batterij onder garantie. Een truc die de fabrikant toelaat zijn kosten aanzienlijk te verlagen.
Welke conclusies trekken?
Is EV Clinic een echte klokkenluider? Het is duidelijk dat de ervaring en kowhow van deze hersteller niet in twijfel mogen worden getrokken, zelfs als de tests op grotere schaal moeten worden uitgevoerd om een grotere betrouwbaarheid in deze analyse te hebben. Maar natuurlijk kunnen we ons afvragen wat voor zin het heeft om over te stappen op elektrische auto’s die vol gebreken zitten en die deze vorm van mobiliteit niet duurzaam maken? Een goede vraag. Als deze praktijken echter worden bewezen, brengen ze een grote schande over een hele reeks producten die dit echt niet nodig hebben gezien de uitdaging van de energietransitie opgelegd door Europa …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be