Automarkt

Europese belastingen schrikt Chinese constructeurs niet af

Tijdens haar State of the Union toespraak kondigde Ursula Von der Leyen de opening van een onderzoek aan naar oneerlijke concurrentie, waarbij Chinese fabrikanten genieten van enorme subsidies in hun land. De Commissie dreigt nu met een belastingverhoging op de invoer van Chinese auto’s, een dreigement dat volgens veel waarnemers de Chinese constructeurs helemaal niet afschrikt.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 18 sep. 2023 | Leestijd: 4 min

Deze week zei de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula Von der Leyen, dat de wereldmarkt wordt overspoeld met goedkope Chinese auto’s en dat hun prijs kunstmatig laag wordt gehouden door enorme overheidssubsidies. Dit verstoort de markt en dat bevalt de Commissie niet, die deze verstoring openlijk verwerpt.

Als gevolg hiervan is er een onderzoek geopend naar deze zaak en Europa zou wel eens belastingen kunnen heffen op de invoer van Chinese auto’s om de markt te reguleren en ook om de eigen fabrikanten te beschermen, die niet in staat zijn om zulke goedkope auto’s op batterijen te produceren. Economische kringen maakten zich al zorgen over de vergeldingsmaatregelen die China zou kunnen nemen. Maar steeds meer waarnemers beseffen dat de Europese dreigementen de Chinese fabrikanten helemaal niet verontrusten. Waarom niet?

Advertentie – lees hieronder verder

Peking niet veronrtust

Volgens Sinolink Securities zouden de heffingen, die vooral door Frankrijk en Duitsland worden geëist, in feite geen enkele impact hebben op de verkoop van Chinese elektrische auto’s in Europa en zouden China’s ambities en plannen “om internationale markten te veroveren intact blijven”, aangezien het Europese standpunt in feite al vele maanden werd verwacht.

Feit is dat de Chinese machine voor elektrische auto’s op volle toeren draait en dat het kleine Europa niet in staat is om die te stoppen. Bovendien zijn Chinese elektrische auto’s goed voor slechts 4,8% van de verkoop buiten China en worden Chinese merken ook verkocht in Brazilië, Thailand, Rusland, Turkije, de Verenigde Staten en Mexico. En om sancties of importheffingen te vermijden, onderzoeken de Chinezen ook de mogelijkheid om fabrieken in Europa te openen, net zoals de Japanners dat enkele decennia geleden deden…

BYD EV

Twee pistes?

We hebben hier te maken met een ware commerciële paradox. Aan de ene kant doen de regeringen van bepaalde Europese landen (vooral Frankrijk en Duitsland) er alles aan om het Chinese fabrikanten gemakkelijker te maken zich in onze landen te vestigen, en aan de andere kant heeft de Europese Unie besloten om barrières op te werpen. Dit heeft natuurlijk geen zin. Dit betekent natuurlijk dat de vooruitzichten voor de verkoop van Chinese elektrische auto’s goed blijven, omdat deze fabrikanten onvermijdelijk een andere manier zullen vinden om onze markt te overspoelen.

Bovendien zal de Commissie haar belastingdreigement waarschijnlijk niet uitvoeren. Simpelweg omdat China vergeldingsmaatregelen zou nemen en Duitse autofabrikanten zou straffen, die daar op dit moment echt niet op zitten te wachten, aangezien hun verkoop in China sterk terugloopt. Daarnaast zou dit ook gevolgen kunnen hebben voor de samenwerkingsprojecten tussen bepaalde Westerse en Chinese fabrikanten.

Last but not least vergeet Ursula Von der Leyen waarschijnlijk ook dat niet alle Chinese auto’s zo goedkoop zijn. De BYD Atto 3 begint bij 38.740 euro, de Seal berline bij 47.740 euro en de grote Han bij 72.140 euro. Je kunt moeilijk beweren dat dit bodemprijzen zijn…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon