Emissievrij rijden kan met een elektrisch voertuig met een batterij of met een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. De eerste optie is beter geschikt voor personenwagens, terwijl het tweede alternatief zich meer leent voor vrachtwagens, die zwaarder zijn en vaak langere trajecten in een ruk moeten afleggen. Het tanken van waterstof is bovendien te vergelijken met de klassieke brandstoffen, want het gebeurt ook aan een pomp en neemt slechts enkele minuten in beslag, wat de flexibiliteit van het vervoer bevordert.
De technologie voor een waterstofvoertuig staat intussen op punt, alleen ontbreekt er nog een uitgebreid en dicht netwerk van laadstations voor waterstof. Net als het netwerk laadstations voor batterij-aangedreven EV’s. Het bekende verhaal van de kip en het ei. Momenteel zijn in ons land de waterstoftankstations nog op een hand te tellen. Maar daar kan snel verandering in komen.
Eerst in Benelux
Zopas sloten Air Liquide en Total Energies een deal voor de uitbouw van een uitgebreid netwerk van waterstoftankstations over heel Europa. In een eerste fase zal dat leiden tot 100 nieuwe tanklocaties voor waterstof in Frankrijk, de Benelux en Duitsland, die er vooral komen bij de Total-tankstations langs de grote autosnelwegen.
Advertentie – lees hieronder verder
Tegen 2030 moet dat dan leiden tot 1.500 waterstoftankstations verspreid over heel Europa, zodat er langs de grote verkeersassen ongeveer om de 200 km getankt kan worden, waardoor transport op waterstof op langere termijn perfect mogelijk wordt. Momenteel zijn er naar schatting een goede 250 waterstoftankstations in Europa. Noteer hierbij dat nu ook het aanbod van vrachtwagens op waterstof sterk groeit, zodat deze transitie best mogelijk wordt. Een belangrijke randvoorwaarde voor schoon transport op waterstof is natuurlijk dat de aanmaak van waterstof op duurzame wijze gebeurt, bijvoorbeeld met wind- of zonne-energie.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be