België treuzelt al geruime tijd over het wettelijk kader voor retrofit, de ombouw van een auto met verbrandingsmotor naar een elektrische auto, waarbij de oorspronkelijke aandrijflijn plaats ruimt voor een batterij en een elektromotor. België heeft duidelijk een achterstand goed te maken, aangezien andere grote landen al lang wetgeving hebben ingevoerd, wat uiteraard nieuwe bedrijven en jobs creëert.
Bij gebrek aan een wettelijk kader waren zulke transformaties in ons land wel mogelijk, maar met een zodanig ingewikkelde procedure dat de kosten explodeerden. Je moest namelijk de getransformeerde auto laten homologeren in het buitenland en dan opnieuw invoeren.
CoP-audit
Voortaan kan de homologatie van de omgebouwde auto in België gebeuren. Daarvoor moet de ombouwer bij een specifieke technische instantie, zoals Vinçotte, een CoP-audit (Conformity of Production) aanvragen, om de zogenaamde overeenstemming van productie te garanderen.
Volgens informatie van L’Echo zou dit tussen de 1.500 en 2.000 euro kosten voor geïnteresseerde bedrijven. Concreet zullen waarschijnlijk 500 bedrijven deze procedure toepassen, aangezien zij al een CoP hebben voor de ombouw en inrichting van bedrijfsvoertuigen (zoals ziekenwagens). Interessant is dat ook een niet-erkend bedrijf een erkende ombouw mag doen, op voorwaarde dat dit gebeurt via een organisatie met een CoP die de tests kan uitvoeren.
Advertentie – lees hieronder verder
Welke auto’s?
Welke tests zijn dit? Het gaat om tests die aantonen dat de auto perfect functioneert en veilig is. Bepaalde tests worden als kritischer beschouwd, bijvoorbeeld de remmen, de elektrische veiligheid of de snelheidsbegrenzer, en moeten door gecertificeerde organisaties uitgevoerd worden, meldt L’Echo.
Volgens het koninklijk besluit kunnen alle gemotoriseerde voertuigen omgebouwd worden, behalve van landbouwvoertuigen. Dit betekent dat ook vrachtwagens, bestelwagens en tweewielers getransformeerd mogen worden. Je mag echter niet om het even wat doen. Zo moet het vermogen tussen 65 en 100 procent van het oorspronkelijke vermogen met verbrandingsmotor liggen. Alleen als de oorspronkelijke motor minder krachtig is dan 60 kW, mag het vermogen van het elektrische voertuig maximaal 20 procent toenemen.
Er zijn nog andere technische beperkingen te respecteren. De brandstoftank moet ongebruikt blijven, de afmetingen van het voertuig mogen niet veranderen en het (onvermijdelijk hogere) gewicht mag hoogstens met 10 procent per as toenemen.
Toleranter kader
Het kabinet van federaal minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), is tevreden met deze regelgeving die op 1 juni 2023 van kracht wordt. Het Belgische wettelijke kader is toleranter dan het Franse, waardoor zich mogelijk een nieuwe sector ontwikkelt. In Frankrijk moet elke ombouwkit gehomologeerd worden en daarna elk omgebouwd voertuig, wat dubbel werk is. Dit is niet het geval in België, waar bovendien alle voertuigen omgebouwd mogen worden, ongeacht hun kilometerstand of leeftijd.
Loopt België nu voorop? Nog niet, want elk gewest moet nu zijn eigen homologatieregels vastleggen. Laten we hopen dat dit niet (opnieuw) leidt tot een grote verschillen in de praktijk…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be