De solid-state batterij wordt in de auto-industrie al een tijdje gezien als een revolutie die elektrische auto’s echt duurzaam zal maken. Deze soort batterij is immers goedkoper, energiedichter en kan sneller worden opgeladen.
Maar deze visie begint steeds meer te wankelen. Specialisten twijfelen aan de levensduur van de batterij. De Chinese CATL is nu bijvoorbeeld van mening dat deze oplossing “een beetje te vooruitstrevend” is. Waarom?
Beloften
De beloften – en de uitgevoerde tests – van de vaste batterij zijn veelbelovend. De actieradius ervan zou twee keer zo groot zijn als die van een lithium-ion batterij, met een vergelijkbare capaciteit en een grotere levensduur – van meer dan 15 jaar. Dit soort batterij zou ook veel hogere laadsnelheden halen, en dus een kortere oplaadtijd nodig hebben, dankzij het feit dat het minder opwarmt. Hierdoor is er ook minder brandrisico. Bovendien zijn solid-state batterijen ook beter voor het milieu, omdat ze minder zware metalen bevatten.
Dit plaatje lijkt bijna te mooi om waar te zijn. Maar waarom? De Chinese gigant CATL, die een belangrijke batterijspecialist en ontwikkelaar van solid-state batterijen is, heeft zijn mening geuit over de komst van dit soort batterijen. De CEO van het bedrijf, Robin Zeng, verklaarde dat hij “volledig achter vaste batterijen staat”, maar dat er nog “belangrijke uitdagingen” zijn. Kortom, solid-state batterijen zijn vandaag nog niet zo levensvatbaar als gehoopt en… aangekondigd. “Ik volg de mensen die werken aan de ontwikkeling van solid-state batterijen. Dus ik ben dus op de hoogte van alle vooruitgang die wordt geboekt. Op een of andere manier hebben we nog steeds obstakels te overwinnen“, zegt Robin Zeng.
Advertentie – lees hieronder verder
Complexe en onafgewerkte chemie
Wat bedoelt de baas van CATL eigenlijk? De obstakels die hij benoemt bevinden zich in de nieuwe chemie, die nieuwe regels oplegt. Zo is een van die regels het onder druk houden van batterijen, een fysieke toestand die zou leiden tot aanzienlijke degradatie bij snel laden. Het gevolg is dat vaste batterijen, die zogezegd 15 jaar zouden meegaan, veel sneller slecht worden dan de huidige batterijen. En er is nog een probleem: de veiligheid van vaste elektrolyten. Hoewel deze batterij minder opwarmt en dus minder gevoelig is voor brandgevaar, zou een fout in de bescherming van de elektrolyt ervoor zorgen dat lithium in contact komt met zuurstof, waarbij lithiumhydroxide vrijkomt, een gevaarlijke en zeer corrosieve stof voor slijmvliezen en huid.
CATL vestigt daarom de aandacht op al deze technische uitdagingen, vooraleer er een levensvatbare solid-state batterij beschikbaar is. De ontwikkeling hiervan zal duidelijk meer tijd vergen. Het is dus afwachten of solid-state batterijen effectief tegen het einde van dit decennium beschikbaar zullen zijn. Of niet.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be