Groot klantenverlies voor Belgische tankstations vanaf september?

In Frankrijk zouden de brandstofprijzen vanaf september 2022 dalen tot ongeveer 1,5 euro/liter. Goed voor de Fransen en Belgen die in de grensstreek wonen, maar wat met de Belgische tankstations in de buurt? En waarom onderneemt de Belgische politiek geen stappen?

Gepubliceerd op 11 augustus 2022
Leestijd : 4 min

Deel

Groot klantenverlies voor Belgische tankstations vanaf september?

De maatregelen om de koopkracht in Europa te verhogen verschilt fors van land tot land. De Franse overheid heeft alvast aangekondigd vanaf 1 september 2022 de ‘korting’ op accijnzen te verhogen en dus minder belastingen op brandstof te heffen. Tot nu toe heeft de regering Macron de accijnzen met 18 eurocent laten zakken.

Dit bedrag per liter zal worden verhoogd met 12 eurocent, waardoor Fransen in totaal 30 eurocent per liter zullen besparen. Bovendien zal de groep TotalEnergies – onder druk van een dreigende belasting op de superwinsten –  in zijn Franse netwerk een korting van 20 cent per liter toekennen in plaats van de huidige 10 cent, wat betekent dat de prijs van een liter diesel of benzine kan terugvallen tot ongeveer 1,5 euro.

Uiteraard zal deze forse prijsverlaging een negatieve invloed hebben op de Belgische benzinestations die niet al te ver van de Franse grens gelegen zijn. Je zou immers bijna gek moeten zijn om niet enkele kilometers verder te rijden en veel geld uit te sparen bij het vullen van je tank. Ter vergelijking: in België bedraagt de prijs van Super 95 om en bij 1,8 euro/liter, wat het prijsverschil met ‘Franse’ benzine volgende maand op 30 eurocent per liter zou brengen. Kortom, 15 euro minder betalen voor een tank van 50 liter.

Uitbaters ongerust

Verscheidene media, waaronder de krant Le Soir, hebben al contact opgenomen met enkele uitbaters van tankstations nabij onze zuiderburen. Deze mensen zijn vanzelfsprekend ongerust. Er wordt zelfs het woord ‘catastrofe’ in de mond genomen; niet alleen omdat hun vaste klanten wellicht naar Frankrijk zullen afzakken om te tanken, maar ook omdat veel Fransen er een gewoonte van maken om bij hen diesel of benzine en sigaretten in te slaan, die traditioneel goedkoper zijn in ons land.

Advertentie – lees hieronder verder

jerrycan-tanken-benzine-essence

Als de prijs per liter benzine of diesel effectief tot 1,5 euro zakt, dan zullen Fransen misschien alleen nog de grens oversteken voor tabak, maar dus zeker niet meer voor brandstof. Meerdere getuigenissen hebben dit al bevestigd. Ondervraagde Belgen hebben van hun kant laten weten niet meer naar hun ‘vertrouwde’ pompstation te zullen trekken, maar ervoor te kiezen om voor een beduidend lager bedrag in Frankrijk te tanken en in bepaalde gevallen zelfs om jerrycans te vullen. Als we je hiermee op ideeën hebben gebracht, les dan wel op want de hoeveelheid die je mag vervoeren blijft beperkt, op straffe van vervolging.

diesel-tanken-belgie-faire-le-plein-diesel

Deze situatie vormt dus zonder twijfel een bedreiging voor honderden Belgische grenspomphouders die alles op alles gaan zetten om ten minste enkele buitenlandse klanten te kunnen houden. Het is niet ongewoon dat exploitanten bijvoorbeeld carwash-kaarten of koffie aanbieden. Echt concurreren met de veel lagere prijzen zal evenwel onmogelijk zijn, want hun tarieven naar een gelijkaardig niveau brengen, mag gewoonweg niet. De Belgische Staat verbiedt het immers om te verkopen met verlies.

Brafco (de Belgische Federatie van Brandstofhandelaren) zegt echter dat er wel degelijk een oplossing bestaat, namelijk de accijnzen in België verder verlagen. Dat mag nog met 9,5 eurocent vooraleer de door Europa vastgestelde bodemprijs is bereikt. Het kán dus, maar daar is politieke wil voor nodig. En hoewel de bevolking er bijna om schreeuwt, staat dit punt simpelweg niet op de agenda van de Vivaldi-regering.

Verwonderlijk?

Niet echt natuurlijk, want de Belgische overheid profiteert gretig mee van de hoge brandstofprijzen aangezien het systeem van het omgekeerde cliquet niet in werking wordt gesteld, ondanks eerdere beloftes. Duurdere brandstof betekent extra BTW-inkomsten, wat voor een ploeg ministers van wie de begroting al in het rood staat aardig is meegenomen.

We kunnen dus jammer genoeg niet constateren dat de Belgische politiek de koopkracht van de consumenten verdedigt. De inflatie in ons land heeft 10% bereikt, vergeleken met 5,9% in Frankrijk en 8,2% in Duitsland. Is het niet stilaan tijd voor actie?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.755 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.755 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.