In de buurlanden beweegt er wat rond het fiscale beleid voor brandstoffen. De Franse staat heeft namelijk aangekondigd dat de korting op de accijnzen vanaf september stijgt. Tot nu toe gaf de regering van Emmanuel Macron een reductie van 18 eurocent op de accijnzen. Maar die wordt verhoogd met 12 cent, waardoor de korting in totaal 30 cent zal bedragen.
Deze maatregel komt bovenop het initiatief van TotalEnergies, dat in zijn netwerk van tankstations een korting van 20 cent per liter geeft. Momenteel biedt TotalEnergies een korting van 10 cent, maar dat wordt 20 cent tussen 1 september 2022 en 1 november 2022. Daarna valt het terug naar 10 cent. Geen spontane zet, want het oliebedrijf werd door de staat onder druk gezet. Frankrijk dreigde er namelijk mee de superwinsten van het bedrijf te belasten. Reken maar uit: de steun voor automobilisten kan dus oplopen tot 50 cent – wat resulteert in een prijs van 1,5 euro/liter als de prijzen op hetzelfde niveau blijven als vandaag. De Franse automobilisten kunnen dus 25 euro besparen op een tank van 50 liter.
En in België?
In België blijven de brandstoffen helaas bij de duurste van Europa behoren. Het gebaar van de federale regering die in april vorig jaar besliste om de accijnzen met 17,5 cent te verlagen, volstaat niet om de druk op de portemonnee van de automobilisten (een beetje) te verlichten. De Belgen lijken hun gedrag te hebben aangepast. Ze rijden niet langzamer, maar proberen minder vaak de auto te nemen.
Advertentie – lees hieronder verder
We weten ook dat de overheid nog een beetje marge heeft en de accijnzen met nog eens 9,5 cent zou kunnen verlagen tot het minimum dat door Europa wordt opgelegd (om oneerlijke concurrentie te voorkomen). Dit gezegd zijnde, is het volgens de Belgische Federatie der Brandstoffenhandelaars (Brafco) onmogelijk om in België tot 1,5 euro te zakken. Binnen de Vivaldi-regering is er namelijk geen akkoord om deze extra korting toe te passen. Bovenop de huidige besparing van 10 euro op een tank van 50 liter, zou dit een bijkomende financiële verlichting van 4,75 euro betekenen, of bijna 15 euro in totaal.
Status quo
Volgens Brafco zal een liter brandstof nog een hele tijd 2 euro kosten, want intussen daalt de waarde van de euro tegenover de dollar. Dat brengt ons in een zwakkere positie op de aankoopmarkt in vergelijking met vroeger. De markten blijven zeer nerveus en de prijs voor een vat olie dreigt nog niet meteen te dalen, zelfs al bestaat de brandstofprijs bij ons hoofdzakelijk uit taksen.
Hoe komt het dat oliebedrijven zelf geen kortingen geven, zoals in Frankrijk? Ook dat is volgens Brafco onmogelijk. Aan onze collega’s van SudPresse vertelt de federatie dat de markt en de regels die de bedrijven hier moeten volgen anders zijn. Zo legt Frankrijk vandaag – in tegenstelling tot België – geen maximumprijs op. Dat verklaart de speelruimte waarover bepaalde Franse distributeurs wel beschikken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be