Ook solden op brandstofprijzen in België?

De brandstofprijzen wegen zwaar op het budget van de automobilisten. In sommige buurlanden, zoals Frankrijk, heeft de staat een toegift van de olieleveranciers verkregen. Kan dat ook in België?

Gepubliceerd op 1 juli 2022
Leestijd : 4 min

Deel

Ook solden op brandstofprijzen in België?

In deze vakantieperiode vrezen automobilisten meer dan ooit voor hun portemonnee door de energiecrisis die we nu doormaken. De vakantietrip zal dit jaar daarom aanzienlijk meer kosten vanwege hoge brandstofprijzen die boven de 2,2 euro/liter kunnen uitstijgen. In een jaar tijd is de prijs per liter diesel of benzine immers met meer dan 40% toegenomen.

Op dit vlak hebben de meeste Europese regeringen al inspanningen geleverd. In België heeft de federale regering bijvoorbeeld afgesproken om de accijnzen te verlagen met een forfaitair tarief van 17,5 cent per liter. Dit is ook het geval in Frankrijk, waar sinds begin april voor een periode van 4 maanden een korting van 15 cent per liter brandstof wordt toegekend. Maar de Franse overheid wilde verder gaan en vroeg TotalEnergies (waarvan het ook aandeelhouder is) om een toegift te doen naar de Franse automobilisten door een extra korting toe te kennen.

Het olieconcern heeft dat zojuist bevestigd: het verlaagt de pompprijzen met 12 cent per liter tot het einde van de zomer. In totaal maakt deze combinatie het mogelijk om het brandstofbudget van automobilisten wat lichter te maken met een besparing van 15 euro op een volle tank van 50 liter. Dat is geen kleinigheid.

Ook in België?

TotalEnergies is ook actief in België via een groot distributienetwerk. Kunnen we dus een soortgelijke actie in ons land verwachten? In werkelijkheid is het niet zo eenvoudig, omdat de Franse oliemarkt veel concurrentiëler is dan de Belgische, vooral vanwege de supermarkten die de prijzen kraken om klanten naar hun parkeerplaatsen en winkels te lokken.

Advertentie – lees hieronder verder

gas-station-prices-1

Aan de krant L’Écho verklaarde oliefederatie Energia dat dit hier niet mogelijk is. In ons land wordt de maximumprijs per liter immers geregeld door een programmacontract tussen de Belgische Staat en Energia. Het is dus niet mogelijk om zomaar met de prijzen te spelen. De enige manoeuvreerruimte voor oliebedrijven zou zijn in te grijpen op het aandeel per liter dat betrekking heeft op de distributie- en marketingkosten, maar dit gaat eigenlijk slechts over 19 cent per liter.

TotalEnergies meldt dat een korting momenteel helemaal niet wordt overwogen, omdat de marges van de verkopers al zeer beperkt zijn vanwege het prijsplafond.

Niet helemaal waar?

diesel-tanken-faire-le-plein

Bij de FOD Economie worden de verklaringen van Energia en TotalEnergies echter gerelativeerd en wordt aangegeven dat niets de leveranciers belet om zelf kortingen toe te kennen zolang dat niet leidt tot een verkoop met verlies. En de FOD specificeert dat het principe van kortingen reeds bestaat, aangezien de prijs van het ene tankstation tot het andere nu al varieert. De dienst preciseert ook dat de prijs van ruwe olie 50% van de prijs aan de pomp uitmaakt en dat niets grote producenten belet om ook over prijzen te onderhandelen. Volgens de Belgische overheid hebben de oliebedrijven dus nog zeker marge.

gas-station-diesel

Voor Brafo, dat de pompstationuitbaters vertegenwoordigt, zou een korting door het netwerk worden toegejuicht, maar ook hier benadrukt Energia dat de enige mogelijke verlaging er kan komen door een verlaging van de accijnzen of BTW (nog steeds 21% voor brandstoffen). De staat heeft echter ingeleverd en de kans is dan ook klein dat ze ermee instemt om het opnieuw te doen. Ter herinnering: accijnzen bedragen 45 cent per liter brandstof.

Er is nog een speelruimte die is vastgesteld op 9,5 eurocent en die het niveau van de accijns op brandstof zou terugbrengen naar de door Europa toegestane bodem (om te voorkomen dat tussen landen een olieconflict ontstaat). Toch lijkt een verdere daling moeilijk haalbaars. Want er is nu geen regeerakkoord in die richting, terwijl dat opnieuw een uitgave zou betekenen die niet is voorzien in de begroting, die al erg krap is. En aangezien de autoriteiten zojuist de verlenging van de huidige maatregelen tot het einde van het jaar hebben bevestigd… Misschien wordt alles de komende dagen iets duidelijker, wanneer de werkgroep die verantwoordelijk is voor een onderzoek naar het behoud van de koopkracht en het behoud van de concurrentiekracht van bedrijven haar eindrapport aan de regering zal voorleggen. Ter herinnering: in haar ontwerp beveelt zij een hervorming van de energiebelasting aan en de (her)opstart van de omgekeerde cliquet. Afwachten maar…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.756 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.756 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.