Klimaat / Milieu

Zo gaat Europa elektrische auto’s goedkoper maken

Vanaf 2025 worden de Europese CO2-normen weer een stuk strenger, met hoge boetes voor wie ze niet haalt. Paradoxaal genoeg kan dat er net voor zorgen dat elektrische auto’s betaalbaarder gaan worden. Dat zit zo.

Hans Dierckx | Gepubliceerd op 29 aug. 2024 | Leestijd: 4 min

Vanaf 2025 mogen nieuwe auto’s minder brandstof verbruiken dan vandaag, zo legt de Europese Unie op. De gemiddelde CO2-uitstoot van alle nieuwe auto’s die volgend jaar in het verkeer gebracht worden, mag dan nog maar 94 g/km zijn, terwijl dat vandaag (sedert 2021) 116 g/km is. Fabrikanten die niet aan de eisen voldoen, worden bestraft met forse geldboetes die snel in de honderden miljoenen kunnen lopen. Zo dwingt Europa hen onrechtstreeks om de verkoopprijs van zuinige brandstofauto’s en EV’s te verlagen, zodat meer mensen er een kopen.

Minder dan 25.000 euro

Volgens recente cijfers van het Duitse onderzoeksbureau Dataforce, voor de eerste jaarhelft van 2024, zitten vandaag alle traditionele autobouwers boven die toekomstige grens. Toyota heeft met 105 g/km de laagste CO2-uitstoot van de grote autogroepen, terwijl Ford en de VW-groep met respectievelijk 125 en 123 g/km nog veel werk aan de winkel hebben. Tesla duikt er vanzelfsprekend fors onder, met een gemiddelde CO2-uitstoot van 0 g/km, omdat zij uitsluitend elektrische auto’s verkopen. Ook Geely, moederhuis van onder andere Volvo en Polestar, zit ruim onder het opgelegde niveau.

Advertentie – lees hieronder verder

Voor de slechtste leerlingen van de klas zit er niets anders op dan minder grootverbruikers te verkopen en het percentage (plug-in)hybrides en elektrische auto’s in hun afzet fors te verhogen, of een boete te betalen indien ze dit niet voor elkaar krijgen. Andere autobouwers als Stellantis, Renault-Nissan-Mitsubishi, Hyundai, BMW en Mercedes hebben een kleinere kloof te dichten. Overigens is de grensnorm niet voor elke autobouwer exact 94 g/km CO2. De ene zit daar net boven, de andere er net onder, afhankelijk van onder andere het gemiddelde gewicht van de auto’s die ze verkopen.

“De consument moet zich voorbereiden op prijsstijgingen voor benzine- en dieselwagens, terwijl elektrische auto’s net goedkoper gaan worden met de introductie van nieuwe modellen”, zo staat in het rapport van Dataforce. Het verwijst naar enkele Europese EV’s van minder dan 25.000 euro die momenteel op de markt komen, zoals de Renault 5 en Citroën e-C3. De VW-groep verkondigt al enkele jaren dat het werkt aan een betaalbaarder elektrisch model, maar heeft momenteel geen aanbod in die prijsklasse. Idem voor Ford, waarvan we recent wel vernamen dat zij werken aan een nieuwe kleine EV.

Mengtafel

Doordat de gemiddelde CO2-uitstoot van de volledig verkochte vloot als maatstaf wordt gehanteerd, kunnen autofabrikanten op elk moment van het jaar exact berekenen op welk gemiddelde ze zitten en waar ze tegen de jaarwisseling gaan stranden. Zoals aan een mengtafel kunnen ze doorlopend met allerhande parameters spelen, zoals de productievolumes of de verkoopprijzen, en zo onrechtstreeks het koopgedrag van hun klanten beïnvloeden.

Zo haalde Stellantis een tijdlang de benzine- en dieselversies van de Citroën Berlingo en Peugeot Rifter uit de handel, omdat ze een slechte invloed hadden op het vlootgemiddelde. Dezelfde auto kon je in die periode wel nog kopen bij Toyota, onder de naam Proace City Verso, omdat de Japanners dankzij hun hybrides wel een goed CO2-gemiddelde hadden.

Na de jaarwisseling

Autobouwers die de afgelopen jaren voldoende hybrides verkochten om hun uitstootgemiddelde te behalen, konden de afgelopen jaren uit eigenbelang de verkoop van EV’s ook kunstmatig laag houden door er een hoge verkoopprijs op te kleven. Elektrische auto’s hebben immers een dure accu aan boord, waardoor er voor de fabrikant vaak niet veel aan te verdienen valt.

Op die manier kunnen ze hun klanten op dit moment nog een auto met verbrandingsmotor verkopen, waaraan ze wat meer verdienen, om dan na de jaarwisseling het aandeel van elektrische modellen in hun totale verkoop op te drijven door de prijs te laten zakken.

Volgende verstrenging in 2030

In 2030 is er opnieuw een verstrenging van de normen gepland. Tegen dan moet de volledige vlootuitstoot zakken tot amper 50 g/km, wat de facto betekent dat de autobouwers ervoor moeten zorgen dat meer dan de helft van de nieuwe auto’s die ze aan de man brengen volledig elektrisch is. Het is de laatste stap voor de daling tot 0 g/km in 2035, wat eigenlijk een verbod is om nog auto’s met verbrandingsmotor te verkopen.

Vandaag kiest 13% van de Europese autokopers voor een volledig elektrisch model. Het genre is sinds 2018 fors in opmars, maar in de eerste jaarhelft van 2024 zakte het marktaandeel van elektrische auto’s voor het eerst weer, al gaat het om niet meer dan een halve procent.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon