Wettelijk gezien, is de enige verplichte verzekering de zogenaamde burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering (BA) en dit ongeacht het type voertuig, het aantal gereden kilometers per jaar of je persoonlijke situatie. De reden voor deze verplichting is simpel: je aansprakelijkheid als bestuurder en de personen aan wie je je voertuig uitleent, wordt gedekt.

De bestuurdersverzekering kan je bovenop de BA-verzekering afsluiten en dekt je eigen lichamelijke schade indien je in fout bent. Dat doet een omniumverzekering voor alle duidelijkheid niet.

Naar waarde schatten

Vooraleer je een omniumformule kiest, is een kleine berekening nodig. Je moet namelijk nagaan of de waarde van je voertuig lager of hoger ligt dan de verzekeringspremie die zal worden uitgereikt. Is je wagen niet in een denderende staat of heb je plannen om hem snel te verkopen, dan heeft het geen zin om te kiezen voor een (kleine) omnium. In zulke gevallen volstaan de BA- en bestuurdersverzekering.

Kleine omnium

Is je wagen wel nog in topstaat en hangt er een mooi prijskaartje aan vast, dan zijn bepaalde omniumverzekeringen het overwegen waard. Hagel, ingeslagen ruiten, brand in de motorbaai, het kan elke wagen overkomen. Een mini-omnium raden we aan voor auto’s van 3 tot 5 jaar. Over het algemeen worden de volgende zaken gedekt: diefstal en poging tot diefstal, brand, ongevallen met dieren en vaak ook schade veroorzaakt door natuurlijke krachten.

Full omnium

Is je voertuig nieuw of minder dan 3 jaar oud? Dan opteer je maar beter voor een full omnium. Dit is de enige verzekering die je volledig dekt tegen alle materiële schade die ontstaat na vandalisme, een ongeval of zelfs na een ongeval met vluchtmisdrijf. Uiteraard ben je dan ook verzekerd tegen alles wat een mini-omnium dekt, inclusief het totale verlies van je voertuig in geval van een ongeval waarbij jij in fout bent.

Weet alvast dat je verzekeraar met de jaren je premie zal verlagen aangezien je wagen ouder wordt en bijgevolg in waarde zal dalen.

Conclusie

Eigenlijk is het simpel: je neemt de (verplichte!) BA-verzekering en liefst met een bestuurdersverzekering erbij. Vervolgens hangt alles af van de waarde en de staat van je voertuig, net als van de leeftijd ervan.