De wettelijke garantie
Als er binnen de wettelijke garantietermijn een gebrek opduikt aan je wagen, dan kan je in eerste instantie de herstelling of vervanging van de auto vragen. Jij als koper mag daarbij kiezen. Je keuze mag echter niet onredelijk zijn: als je wagen binnen een redelijke termijn kan worden hersteld dan moet je de herstelling aanvaarden en kan je dus geen nieuwe wagen vragen.
Is de herstelling of de vervanging buitensporig of onmogelijk of kan die niet binnen een redelijke termijn worden uitgevoerd, dan kan je ook een prijsverlaging of de ontbinding van het verkoopcontract eisen.
Vervangwagen?
De wet bepaalt nergens dat je recht hebt op een vervangwagen in de periode dat de herstelling wordt uitgevoerd. Je kan dus in principe niet vragen dat je garagist je een vervangwagen geeft. Wil hij toch op je vraag ingaan, dan hoeft hij dat niet gratis te doen. De garagist zou dus kunnen vragen dat je voor de vervangwagen betaalt.
Advertentie – lees hieronder verder
Om discussies te vermijden, vraag je dan ook maar beter voor je het voertuig binnenbrengt of je een vervangwagen kan krijgen en zo ja, of dat ook gratis kan gebeuren.
Duurt de herstelling echt lang, dan zou je wel eventueel kunnen zeggen dat dit niet redelijk is en dat je een vervangwagen eist bij gebreke waaraan je een nieuwe auto vraagt, dan wel de ontbinding van de koop of een gedeeltelijke terugbetaling. De kans bestaat dan dat de garagist hierop ingaat en je alsnog een gratis vervangwagen geeft.
Extra garantie
Het kan ook zijn dat de garagist (of de fabrikant van de wagen) je een extra garantie geeft. In die commerciële garantie kan dan wel eventueel het recht staan op een (gratis) vervangwagen in de periode van de herstelling.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be