Het is al een tijdje gepland: de Brusselse Ring ondergaat een hele reeks renovatiewerken op verschillende trajecten (verharding), maar ook verschillende tunnels en bruggen. De werkzaamheden zullen meerdere jaren duren, wat het geduld van automobilisten en pendelaars onvermijdelijk op de proef zal stellen.
Woensdag startte de renovatie van het viaduct van Vilvoorde. Alweer, denk je misschien. Ja, maar deze keer gaat het om de grootste renovatie ooit van dit kolossale bouwwerk, dat in 1978 ontstond. Toen werd beloofd werd dat het viaduct honderd jaar zou meegaan. Misschien wel, maar niet zonder onderhoudswerken, want op dit stuk weg rijden tussen de 150.000 en 190.000 voertuigen per dag. Beton is nu eenmaal niet eeuwig houdbaar en verslechtert sneller dan verwacht, wellicht door de toename van het verkeer, maar ook door de vervuiling.
Tot 2031
Bouwbedrijven Stadsbader en Viabuild zijn verantwoordelijk voor de renovatie, die zal duren tot … 2031. En om op te schieten zullen drie teams 24 uur per dag, 365 dagen per jaar aan de renovatie werken, volgens de krant L’Echo. In totaal is er 500 miljoen euro mee gemoeid. Een gigantisch budget, maar het is dan ook een enorm project.
Advertentie – lees hieronder verder
Alle technische aspecten van het viaduct wordt aangepakt: het wegdek, de betonnen platen, de verlichting, de stalen draagconstructies en de bruggen. Het goede nieuws is dat er uiteindelijk een vierde rijstrook beschikbaar wordt. Volgens de projectverantwoordelijken maakt deze vierde rijstrook het mogelijk om de toename van het verkeer te verwerken (maar voor hoelang?) en om uitzonderlijke transporten te laten passeren, die blijven toenemen. Het viaduct moet hiervoor versterkt worden, omdat de vrachtwagens extra belasting veroorzaken.
Vertragingen
De werken volgen elkaar in twee fases op. De eerste fase duurt tot eind 2025 en is gericht op de binnenring, met een snelheidsbeperking van 50 km/u in de richting van Zaventem komende vanuit Charleroi. Bovendien zal de brug van april 2024 tot eind 2025 in het weekend gesloten zijn voor vrachtwagens. Vanaf 2026 start de tweede fase: de werfzone verplaatst zich naar de buitenring, wat betekent dat de snelheid dan in beide richtingen beperkt wordt. Maar de echte problemen voor automobilisten komen in 2027, wanneer slechts twee van de drie rijstroken beschikbaar zullen zijn.
Volgens L’Echo verwacht projectontwikkelaar De Werkvennootschap vanaf dat moment de ergste verkeersproblemen, met vertragingen van 30 tot 45 minuten. Tijdens de eerste fase worden de vertragingen geschat op 15 tot 20 minuten. Dat is aanzienlijk. Hopelijk worden automobilisten gewoon aan deze versmalling of kiezen ze vaker voor telewerken, als dat tenminste mogelijk is.
Er zijn ook andere opties onderzocht. Eén ervan was om het viaduct twee jaar lang helemaal af te sluiten. Maar het bleek onmogelijk om dit op te lossen met omleidingen. Dat idee werd noodgedwongen al snel geschrapt. We zullen dus meer dan ooit geduld moeten oefenen…
Foto’s : LinkedIn/Viabuild & Wikipedia
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be