Een geconnecteerde auto wordt niet alleen gebruikt om informatie te ontvangen over het weer op de bestemming, de brandstofprijs in de buurt of de aanwezigheid van files op de route. Het is ook de bedoeling dat zo’n wagen zoveel informatie terugstuurt naar de platforms die deze in real time moeten analyseren. Zo waarschuwen voertuigen die hun vier richtingaanwijzers simultaan gebruiken voor een potentieel gevaar op dat specifieke punt op de weg. En in de gebieden waar ruitenwissers worden ingeschakeld, kan een aanpassing van de maximumsnelheid worden ingevoerd enzovoort.
Ook in België
Onze collega’s van Sudpresse melden dat Febiac (Belgische Federatie van de Automobiel- en Fietsbond) momenteel een proefproject uitvoert met de Vlaamse Dienst Mobiliteit om de “grijze” punten op de wegen van Vlaams-Brabant te identificeren. Want in tegenstelling tot “zwarte” punten, waar veel ongelukken gebeuren, zijn “grijze” punten niet in de statistieken opgenomen. Dit zijn allemaal “gevaarlijke” gebieden, maar waar ongelukken vaak op het nippertje worden vermeden. Dankzij de informatie van geconnecteerde auto’s kunnen deze gebieden nu beter worden geïdentificeerd. En, indien nodig, worden aangepast en beveiligd.
Te laat geremd?
Concreet betekent dit dat Febiac via de steun van IBM alle informatie over het gebruik van het ABS-systeem in auto’s zal verzamelen. De gebieden waar het dit snufje regelmatig wordt geactiveerd, zullen vervolgens ter plaatse worden geanalyseerd om ter plaatse de mogelijke oorzaken voor deze harde remmaneuvers te verifiëren: een vreemde bocht, een gladde ondergrond, een slecht gemarkeerde kruising enz.
Advertentie – lees hieronder verder
In Wallonië
Deze nieuwe experimenteerfase is een vervolg op wat reeds in 2016 in Wallonië werd uitgevoerd, aldus Sudpresse. De SPW (Waalse Overheidsdienst) en de AWSR (Waalse Dienst voor Verkeersveiligheid) hadden al gegevens verzameld over 3.000 voertuigen gedurende 5 maanden in de Luikse regio. Een test die door de autoriteiten als zeer overtuigend wordt beschouwd en die binnenkort zou moeten leiden tot een nieuwe golf van tests op het hele Waalse grondgebied.
Anonieme informatie
Schrik voor een “Big Brother”-scenario? Dat zou niet hoeven want de gegevens worden anoniem verzameld. Men wil immers niet weten wie er laat geremd heeft (of te snel gereden heeft…) maar wel in welke gebieden dit soort gedrag vaak herhaald wordt. De bedoeling is nodige maatregelen treffen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be