Hoe ook jouw wagen zal bijdragen aan de Belgische verkeersveiligheid

Het is geen geheim dat auto’s steeds geconnecteerder worden. Maar wist je dat zo’n gegevensuitwisseling de verkeersveiligheid bevordert? Tests in België bevestigen dit.

Gepubliceerd op 27 mei 2019
Leestijd : 2 min

Deel

Hoe ook jouw wagen zal bijdragen aan de Belgische verkeersveiligheid

Een geconnecteerde auto wordt niet alleen gebruikt om informatie te ontvangen over het weer op de bestemming, de brandstofprijs in de buurt of de aanwezigheid van files op de route. Het is ook de bedoeling dat zo’n wagen zoveel informatie terugstuurt naar de platforms die deze in real time moeten analyseren. Zo waarschuwen voertuigen die hun vier richtingaanwijzers simultaan gebruiken voor een potentieel gevaar op dat specifieke punt op de weg. En in de gebieden waar ruitenwissers worden ingeschakeld, kan een aanpassing van de maximumsnelheid worden ingevoerd enzovoort.

Ook in België

Onze collega’s van Sudpresse melden dat Febiac (Belgische Federatie van de Automobiel- en Fietsbond) momenteel een proefproject uitvoert met de Vlaamse Dienst Mobiliteit om de “grijze” punten op de wegen van Vlaams-Brabant te identificeren. Want in tegenstelling tot “zwarte” punten, waar veel ongelukken gebeuren, zijn “grijze” punten niet in de statistieken opgenomen. Dit zijn allemaal “gevaarlijke” gebieden, maar waar ongelukken vaak op het nippertje worden vermeden. Dankzij de informatie van geconnecteerde auto’s kunnen deze gebieden nu beter worden geïdentificeerd. En, indien nodig, worden aangepast en beveiligd.

Te laat geremd?

Concreet betekent dit dat Febiac via de steun van IBM alle informatie over het gebruik van het ABS-systeem in auto’s zal verzamelen. De gebieden waar het dit snufje regelmatig wordt geactiveerd, zullen vervolgens ter plaatse worden geanalyseerd om ter plaatse de mogelijke oorzaken voor deze harde remmaneuvers te verifiëren: een vreemde bocht, een gladde ondergrond, een slecht gemarkeerde kruising enz.

Advertentie – lees hieronder verder

In Wallonië

Deze nieuwe experimenteerfase is een vervolg op wat reeds in 2016 in Wallonië werd uitgevoerd, aldus Sudpresse. De SPW (Waalse Overheidsdienst) en de AWSR (Waalse Dienst voor Verkeersveiligheid) hadden al gegevens verzameld over 3.000 voertuigen gedurende 5 maanden in de Luikse regio. Een test die door de autoriteiten als zeer overtuigend wordt beschouwd en die binnenkort zou moeten leiden tot een nieuwe golf van tests op het hele Waalse grondgebied.

Anonieme informatie

Schrik voor een “Big Brother”-scenario? Dat zou niet hoeven want de gegevens worden anoniem verzameld. Men wil immers niet weten wie er laat geremd heeft (of te snel gereden heeft…) maar wel in welke gebieden dit soort gedrag vaak herhaald wordt. De bedoeling is nodige maatregelen treffen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
51.716 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.716 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.