De hogere energieprijzen baren tegenwoordig iedereen zorgen en zullen ons leven nog lange tijd moeilijk maken. De factoren die ze veroorzaken – de economische relance na corona, de oorlog in Oekraïne, de inflatie, de boycot van Rusland,… – zullen immers niet snel verdwijnen en nog lang voor deze ellende blijven zorgen. Zeker wie veel met de auto de baan op moet, wordt dagelijks met deze realiteit geconfronteerd aan de pomp. Terwijl je een gemiddelde brandstoftank van 50 liter in 2020 nog voor een goede 50 euro kon vullen, moet je daar vandaag meer dan het dubbele voor neertellen.
Toeleggen aan verplaatsingen
En dat doet zeer in de portemonnee. Zeker voor wie verplicht is zijn privéauto te gebruiken voor professionele verplaatsingen, zoals thuisverpleegkundigen, en geen bedrijfswagen met tankkaart heeft. Veel mensen die in deze situatie verkeren, zitten met de handen in het haar omdat hun kilometervergoeding niet meer volstaat en ze dus aan hun verplaatsingen moeten toeleggen. Je hoort steeds meer mensen die overwegen om van job te veranderen, omdat ze nu gaan werken om hun brandstof te betalen en daarnaast nog amper iets overhouden.
Daarom lanceert minister van Werk Pierre-Yves Dermagne (PS) een voorstel om de bedrijven aan te moedigen om de minimale kilometervergoeding te verhogen naar 37 cent per kilometer, hetzelfde als de ambtenaren nu krijgen.
Advertentie – lees hieronder verder
De federale regering zou in april een budget van 30 miljoen euro voorzien om de werknemers te ondersteunen die niet anders kunnen dan hun privéwagen te gebruiken. Het gaat dus niet over ‘gewoon’ woon-werkverkeer.
Een deel van dat bedrag moet de tankkosten dekken, de rest dient voor de overige wagenkosten (slijtage, verzekering, …). In ruil voor deze kilometervergoeding krijgt het bedrijf dan een korting op de roerende voorheffing.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be