Mobiliteit

VIAS zegt ‘nee’ tegen snelheidsverlaging op snelwegen

Moet de maximumsnelheid op de autosnelwegen naar beneden, zoals wordt aanbevolen door de deskundigen die de regering adviseert over het behoud van de koopkracht en het concurrentievermogen? Voor VIAS is het antwoord ‘neen’. Bovendien is de kans klein dat het voorstel effectief wordt aanvaard in politieke kringen. Meer uitleg.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 17 jun. 2022 | Leestijd: 5 min

Afgelopen woensdag heeft een groep economen onder leiding van de gouverneur van de Nationale Bank van België een voorlopig rapport aan de regering voorgelegd. In het verslag wordt een reeks van negen maatregelen opgesomd om de koopkracht van de Belgen en het concurrentievermogen van de ondernemingen te vrijwaren. Tot de voorstellen behoorden de afschaffing van de voordelen voor bedrijfswagens, maar ook de verlaging van de maximumsnelheid op autosnelwegen, volgens de experten een goede manier om het (wereldwiijde) verbruik van olie naar beneden te krijgen.

Ze vinden dus dat we met zijn alllen minder snel moeten rijden, maar verduidelijken niet hoeveel. 110 km/u? Minder nog, zoals in Nederland? De groep geeft grif toe geen berekeningen te hebben gemaakt. “We stellen het alleen maar voor”. Straf vinden wij, want meten is weten.

Advertentie – lees hieronder verder

VIAS heeft het wél berekend

calculator

VIAS heeft in tegenstelling tot de ‘experten’ wel zijn huiswerk gemaakt. Het verkeersveiligheidsinstituut berekende dat als je 1.000 km per maand op de snelweg rijdt met 100 km/u in plaats van 120 km/u, je in die maand 5 liter brandstof bespaart. Da’s minder dan de meeste mensen denken. En als we het nog wat verder drijven door de snelheid te beperken tot 90 km/u, dan zou de besparing op het einde van de maand oplopen tot 8 liter. “Komaan, 0,8 liter/100 km is toch niet niets, zeker als we het voor alle auto’s samen tellen”, horen we je al denken, maar er komt volgens VIAS meer bij kijken.

De reden waarom VIAS geen voorstander van een nieuwe 100- of 90 km/u-regeling is, heeft te maken met de veronderstelling dat veel mensen ze niet zouden naleven, wat een gevaar voor de verkeersveiligheid zou betekenen. Wat VIAS wel ziet zitten, is de maximumsnelheid aan de rand van grote steden aanpassen omdat dit de kans op files – die voor een hoger brandstofverbruik zorgen – zou verminderen.

Wat zegt de politiek?

De voorgestelde maatregel heeft al enkele politici doen reageren. Te beginnen met voormalig CD&V-voorzitter Joachim Coens, die vindt dat de beslissing om langzamer te rijden om brandstof te besparen de verantwoordelijkheid is van de automobilist, niet van de overheid. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) bevestigde van haar kant dat er geen nieuwe snelheidsbeperkingen zullen komen op de Vlaamse snelwegen.

In Wallonië is de toon trouwens dezelfde: Valérie De Bue (MR) verklaarde voorstander te zijn van dynamische snelheidsbeperkingen naargelang van het verkeer of de weersomstandigheden, maar daar stopt het dan ook.

Het is enkel de groene fractie, zoals vice-eerste minister Petra De Sutter (Groen) of mobiliteitsminister Georges Gilkinet (Ecolo), die voorstander is van een algemene verlaging van de maximumsnelheid. Die laatste gaf echter meteen ook toe dat er over deze kwestie geen consensus bestaat met zijn regionale ambtgenoten. Bovenal is het duidelijk dat degene die de beslissing neemt om ons trager te doen rijden, politieke zelfmoord pleegt. En dat wil geen enkele politieker, hoe overtuigd ook…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon