Het verkeersplan Good Move werd enkele maanden geleden in Brussel geïntroduceerd. Het doel was om het doorgaand verkeer uit de meer residentiële wijken te halen en er verkeersvrije zones van te maken. De logica wilde dat het doorgaand verkeer zou worden verplaatst naar de hoofdwegen, die onvermijdelijk de prijs betaalden door voortdurend vast te lopen, wat de woede opwekte van pendelaars, maar ook van bepaalde lokale inwoners die op hun beurt gebruik moesten maken van deze hoofdwegen en vast kwamen te zitten in het verkeer.
De maatregel heeft al veel stof doen opwaaien, en zowel de MR als Les Engagés, de winnaars van de verkiezingen op 9 juni, hebben er hun speerpunt van gemaakt. MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez toonde zich het meest uitgesproken en stelde op het X-netwerk dat “de afschaffing van Good Move een prioriteit is voor de MR in Brussel” en dat ze, bij winst, “binnen enkele weken in het parlement een einde aan Good Move zouden maken”.
Het einde?
Na de verkiezingen van 13 oktober is Ecolo-Groen, dat het voortouw nam bij de invoering van Good Move, uit de meerderheden gezet. Dit opent de deur voor een mogelijke ontmanteling van het verkeersplan. In Anderlecht, waar het plan zelfs tot rellen leidde, zien veel inwoners Good Move als achterhaald. Sommigen zeggen dat, hoewel een nieuwe aanpak van mobiliteit nodig is, er vooral meer nood is aan overleg en pragmatisme, in plaats van ideologisch gedreven beslissingen, zoals werd vertrouwd aan sommige van onze collega’s.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook in de stad Brussel hoor je deze klok luiden en willen ze af van Good Move in zijn huidige, rigide vorm. De nieuwe verkozenen pleiten voor een aanpak per wijk, om zo de beste oplossingen te vinden, met als doel het verkeer in woonwijken te verminderen. De kritiek gaat zelfs verder: Ecolo-Groen wordt verweten parkeerplaatsen te schrappen, puur om automobilisten te frustreren.
Ook in Elsene heeft de nieuwe MR-meerderheid Good Move onder de loep genomen. Ze willen echter evalueren wat werkt en wat niet, met het oog op behoud van waardevolle elementen. Hier ligt de nadruk eveneens op publieke inspraak. Blijft Good Move of verdwijnt het? In antwoord op een vraag van Le Soir gaf Ecolo-Groen aan dat het nog te vroeg is om er uitspraken over te doen, aangezien de onderhandelingen nog lopen. Wel benadrukten ze dat Brussel gezondere en leefbaardere buurten nodig heeft, een punt waar niemand tegenin kan gaan.
Resultaten?
Ter herinnering: in augustus 2023 voerden de autoriteiten een eerste evaluatie van Good Move uit. Hieruit bleek dat het verkeer tussen oktober 2021 en juni 2023 met 27% was afgenomen op de toegangspunten van de Vijfhoek en met 20% op de Kleine Ring. Vooral rond het IJzerplein waren de resultaten indrukwekkend: dankzij de filtrering verminderde de verkeersdichtheid daar met 54% op het kruispunt van Kleine Ring met de Handelskaai, en zelfs met 61% aan de Diksmuidelaan. Ook op plekken zoals de Koningsstraat zijn de resultaten bemoedigend.
De onderhandelingen zijn volop aan de gang, maar het lijkt erop dat Good Move niet volledig zal worden afgeschaft, in tegenstelling tot de recente maatregel voor lage-emissiezones voor Euro 5-diesels. Wordt vervolgd, maar Brusselse pendelaars zullen nog steeds geduld moeten oefenen in sommige delen van de stad.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be