“Neem je de tijd, dan bouw je een relatie op die meer diepgang heeft dan de verbintenis die je hebt met een motor die gewoon onopvallend en gemakkelijk rijdt.”
Tijdens deze langere rit blijkt hij ook veel breder inzetbaar dan verwacht. De spiegels zijn verrassend goed en het kleine windschermpje in combinatie met de voorovergebogen zithouding maakt hem voor een naked bike zeer geschikt voor snelwegritten aan licht illegale kruissnelheden. Een verademing na de snelwegbeproeving op de Scrambler, maar het meest gecharmeerd ben ik door de Monster zijn stuurgedrag. Lekker licht op de hand laat de Stipe zich gezwind in de bocht leggen, waarbij vooral de voortrein een toonbeeld is van precisie en scherpte, zeker in combinatie met de degelijke Pirelli Diablo Rosso II’s die om de velgen liggen. Een contrast met de standaard 821 en zijn meerprijs dubbel en dik waard. Het lage zwaartepunt helpt het insturen en overgooien, terwijl de lage bouw het leggen van een knietje vergemakkelijkt. Voor circuitgebruik is de grondspeling beperkt, maar op straat is het al meer dan welletjes wanneer je met knieën en laarzen over de grond schuurt.
Het plan
De Monster 821 Stripe neemt tijdelijk niet alleen de plaats in van de Scrambler Icon, maar ook van de W800 die Jane intussen heeft ingeleverd. Ik moet hem dus delen met mijn partner en die heeft andere, meer praktische verwachtingen van een motor dan ik. Het verwijderen van het windschermpje, inkorten van de nummerplaathouder en monteren van kleine spiegeltjes om hem nog stoerder te laten ogen is geen optie voor haar, tegen een toerruit en koffers stel ik dan weer mijn veto. Het ziet er dus naar uit dat hij – op de montage van een GPS na – standaard zal blijven en daar is eigenlijk niets mis mee. Het originele is er misschien af, maar net als het eerste model uit 1993 blijft het een stijlvolle verschijning. Toen als poster aan mijn slaapkamermuur, nu in 3D in mijn garage.
Technische fiche
Ducati Monster 821 Stripe
Motor: 821cc, 4 kl./cil., luchtgekoelde 90° L2
Max. vermogen: 112 pk/9.250 o.p.m.
Max. koppel: 89,4 Nm/7.750 o.p.m.
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: stalen trellisframe
Voorvering: 43 mm UPSD, volledig regelbaar, veerweg 130 mm
Achtervering: monoshock, veervoorspanning en uitgaande demping regelbaar, veerweg 140 mm
Voorrem: 320 mm schijf met radiale 4zuigerremklauw, ABS
Achterrem: 245 mm schijf met 2zuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter: 120/70-18 / 180/60-17
Rijklaargewicht: 205,5 kg
Zithoogte: 785-810 mm
Tankinhoud: 17,5 l
Kleuren: rood met witte streep
Prijs België: € 11.790,00
Prijs Nederland: € 13.390,00
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be