De Astor 125 is net zo Frans als dat Patokh Chodiev Belg is. Ja, hij heeft het paspoort, dat wel. Met een beetje goede wil kan je hem zelfs nog Franse flair toedichten, maar eigenlijk wordt hij gebouwd in China. Daarmee weet je meteen dat het hier geen high-tech reïncarnatie van het illustere merk Voxan betreft, maar wel een opstapper voor B-rijbewijshouders die dankzij z’n origine aan een onbegrijpelijk scherpe prijs kan aangeboden worden. 2.390 euro voor iets dat er echt uitziet als een motor? Geen slecht begin voor deze rijstbaguette.
Water bij de rijstwijn
De vorm van de tank en de zijpaneeltjes onder het zadel doen me onwillekeurig denken aan wijlen de Ducati GT 1000, maar dan wat te warm gewassen. Dat is zeker geen verwijt, want de Astor 125 ziet er in zijn totaliteit lang niet verkeerd uit. Verchroomde spaakwielen en spatborden, elegante knipperlichtjes, verchroomde duohandvatten, dik stuurtje, megafoonuitlaatje, verzonken tankdop en zowaar zelfs een tellerpartij mét toerenteller. Jep, zelfs een middenbok die het smeren van de ketting vergemakkelijkt behoort tot de standaarduitrusting en de stereovering is regelbaar qua veervoorspanning.
Vanop afstand zou je de Orcal best kunnen verwarren met een zwaardere motor en wanneer je hem gaat vergelijken met de reeds langer bekende en populaire Mash modellen (eveneens van Frans-Chinese origine), is de Orcal voor dezelfde prijs toch net dat ietsje beter uitgerust. Wel jammer dat er hier en daar toch flink wat water bij de rijstwijn werd gedaan om die krappe eindprijs te halen, iets dat je vooral merkt aan de goedkope plastic kettingkast en het blokvormige achterlicht dat de elegantie heeft van een baksteen. Maar goed, als Orcal slim is, dan zijn dat twee onderdelen waarvoor ze spoedig zelf een stijlvoller alternatief bedenken.
Advertentie – lees hieronder verder
Geen mirakels
Van een 125cc viertakt met net geen 10 pk moet je geen mirakels verwachten. De kans is groot dat je in een stoplichtsprint afgedroogd wordt door een opgevoerde 50cc tweetakt bromfiets, maar wanneer de flikken achter de hoek staan, moet jij alvast niet op de rollen. Bekijk hem dus als een elegante mobiliteitsvorm waarmee je legaal de snelheidslimieten van de wegcode kan respecteren. Elke zin in de volgende paragraaf mag je daarom vervolledigen met de woorden ‘voor een 125cc’.
Het blokje stelt niet teleur, in die zin dat het mooi opneemt van onderin en niet overmatig trilt. In tegenstelling tot andere 125’s heb je niet het gevoel dat je er elk toerentalletje moet uitwringen om er het beste uit te halen. Er ís geen eindsprint, dus zoek je snel je toevlucht tot rustig tuffen, waarbij het fijn en duidelijk schakelen is doorheen de vijf versnellingen. Rustig je tijd nemen om te flaneren en te anticiperen is de beste gebruikswijze, want de voorrem valt tegen. Aangenamer verrast ben ik door de vering die vrij stug is gedempt. Comfortabeler kan, maar de stabiliteit wordt wel garandeerd. Het eenvoudige rijwielgedeelte draait zich nooit in de knoop en zorgt ervoor dat je de gemoedsrust behoudt, zelfs wanneer je plat op de tank op zoek gaat naar de topsnelheid van 120 km/u. Ook bochtjes pikken kan in alle gemoedsrust, waarbij schurende voetsteunen ruim op tijd aangeven dat het welletjes aan het worden is, terwijl je die opgefokte booster van daarnet buitenom passeert.
De Afrekening
De Orcal Astor 125 is niet verkeerd. Hij heeft weliswaar enkele onhebbelijkheden die je niet zal terugvinden op een duurdere, Japanse 125. Zo start hij niet wanneer de zijstandaard is uitgeklapt, waarbij de startmotor wel vrolijk ronddraait, iets waar ik bij de eerste startpoging pas achter kwam net voor ik de batterij had platgestart en al vergeefs de kickstarter aan het werk had gezet. Daarnaast heeft de knop die het standlicht bedient geen functie en klimt en daalt de toerentellernaald met vertraging op de wijzerplaat. De voorrem is erg zwak, maar los daarvan haal je met de Orcal wel een elegant stadsmotortje in huis met een aangenaam blok en een rijwielgedeelte dat is berekend op de bescheiden prestaties. Geen topkwaliteit, wel waar voor je geld.
Dashboard
De Orcal heeft zowaar een tellerpartij met niet alleen een analoge snelheidsmeter, maar ook een toerenteller, beiden met een elegante, witte wijzerplaat. De gebruikelijke controlelampjes zijn aanwezig maar slecht afleesbaar wanneer de zon zich laat zien. Een tripmeter zit er vreemd genoeg niet op, een benzinemeter evenmin. Best het reservelampje in het oog houden en niet vergeten om het reservekraantje terug om te draaien wanneer je tankt!
Remmen
De 300mm remschijf oogt fors, maar het tweezuigerklauwtje lijkt remblokjes van hout te hebben. Het rechter hendel tot moes knijpen zorgt voor een lichte vertraging, wil je echt remmen, dan moet je er ook de achterrem bijnemen (bij noodstops eventueel zelfs bijgestaan door je linker schoenzool). Gelukkig kan je achteraf wel betere remblokken vooraan vinden van een gerenommeerd merk.
Motorblok
De luchtgekoelde ééncilinder met twee kleppen per cilinder en balansas is een kopie van het gelijkaardige Yamaha-blok uit de YBR 125. Een hazewind is het zeker niet, maar de vijfbak schakelt vlot en de trillingen blijven binnen de perken.
Technische fiche
Orcal Astor 125
Motor: 125cc, 2 kl./cil., luchtgekoelde ééncilinder
Max. vermogen: 9,7 pk/8.500 o.p.m
Max. koppel: 9,5 Nm/6.500 o.p.m
Transmissie: vijfbak, ketting
Frame: stalen wiegframe
Voorvering: 37 mm conventionele voorvork, niet regelbaar, veerweg n.b
Achtervering: stereovering, qua veervoorspanning regelbaar, veerweg n.b
Voorrem: 300 mm schijf met 2zuigerremklauw
Achterrem: 210 mm schijf met 1zuigerremklauw
Banden voor/achter: 110/70-17 / 130/60-17
Rijklaargewicht: 124 kg
Zithoogte: 760 mm
Tankinhoud: 16 l
Kleuren: zilver, zwart
Prijs België: € 2.390,00
Prijs Nederland: € 2.390,00
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be