TEST Yamaha XSR900: die van ons

Sinds de relatie met m’n XSR700 stuk liep, was het moeilijk om iets anders te vinden. Na een tijdje geraak je tenslotte vertrouwd met die motor, je leert elkaars kleine kantjes kennen en je hebt even de tijd nodig om te verwerken wat er juist fout liep. Maar de tijd gaat verder en toen kruiste de XSR900 m’n pad. Zeg maar de snellere zus van de 700. En hoe die eerste kennismaking meeviel? Not bad, not bad at all.

Gepubliceerd op 3 augustus 2017
Leestijd : 3 min

Deel

Wie in de markt is voor een 900 moet eigenlijk niet eens kijken naar de 700 en vice versa.”

Nog voor ik echt kennis had gemaakt met de XSR900 werd ik al door lezers overstelpt met vragen over hoe de twee zusjes zich tot elkaar verhouden. Is de overstap van de 700 naar de 900 echt zo’n grote upgrade als Yamaha laat uitschijnen? Welke is de beste van de twee? Simpele vragen met een ingewikkeld antwoord. De twee motoren zijn op het tanklogo en wat stijlkenmerken na compleet verschillend. Wie in de markt is voor een 900 moet eigenlijk niet eens kijken naar de 700 en vice versa. Ok, het zijn allebei retro-nakedbikes, al ligt de keuze er vooral aan of je gaat voor een eenvoudig, koppelrijk speelfietsje of een hardcore-sensatiemachine.

Hoezo hardcore?
De XSR900 is eigenlijk niets meer dan een MT-09 in vintage-vermomming en wie dacht dat Yamaha doorgedreven aanpassingen zou uitvoeren aan de motor of het rijwielgedeelte is eraan voor de moeite. De verschillen tussen de MT en XSR zijn subtiel en daar ben ik persoonlijk niet rouwig om. Want terwijl de nieuwe generatie hipstermotards zich zit af te vragen hoe ze in godsnaam hun verroeste afgeragde CB750-project aan de praat gaan krijgen, is de XSR onder haar Kenny Roberts jasje state of the art. Geen kickstart, geen choke, wel kneedowns of wheelies tegen illegale snelheden. Maar dat had je uiteraard al kunnen afleiden uit de eerste QuickTest van de XSR900 die de jongens van Moto&Motards voor ons schreven.

Yamaha roept wel dat de rukkerige gasrespons van de MT-09 eruit is, maar in realiteit is het nog niet wat het moet zijn.”

Adrenaline is er dus bij de vleet met dank aan het magistrale driecilinderblok, al is het ook gemakkelijker dan bij de XSR700 om de 900 op schoonheidsfoutjes te betrappen. Niet wat betreft de stijl, wel qua karakter. Yamaha roept wel dat de rukkerige gasrespons van de MT-09 eruit is, maar in realiteit is het nog niet wat het moet zijn. Je beschikt over drie rijmodi – overbodig op een retrobike naar mijn mening – waarvan de rustigste B modus met verre voorsprong de beste is, al kan ook die nog beter.

Advertentie – lees hieronder verder

Tel erbij dat de XSR niet meteen het scherpste stuurijzer in de lade is, en dan kan je je beginnen afvragen waarom je überhaupt zo’n retrobike zou moeten kiezen over een MT. Het antwoord spreek voor zich: Stijl. Overal waar ik kom met de XSR trekt ze alle ogen naar zich en eigenlijk zou de motor standaard geleverd moeten worden met een bordje ‘Niet Aanraken’. Klein en groot zijn gefascineerd door het mooie lijnenspel en de fascinatie wordt enkel groter als je de lekkere ronk van de driecilinder hoort. Toch kan je de echte kracht van de 900 pas begrijpen als je eens eerstehands gevoeld hebt hoe deze motor een perfecte mix van koppel onderin en top-end power bovenaan met elkaar weet te verbinden. Ben ik de XSR700 nu helemaal vergeten? Nee. Al mag de XSR900 wat mij betreft uitgroeien tot iets meer dan een leuke flirt…

Technische fiche
Yamaha XSR 900

Motor: 847cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde 3-in-lijn

Max. vermogen: 115 pk/10.000 o.p.m.

Max. koppel: 87,5 Nm/8.500 o.p.m.

Transmissie: zesbak, ketting

Frame: Alu diamantframe

Voorvering: 43 mm UPSD, veerweg 137 mm

Achtervering: monoshock, veerweg 130 mm

Voorrem: 298 mm schijven met 4zuigerremklauwen

Achterrem: 245 mm schijf met 2zuigerremklauw

Banden voor/achter: 120/70-17 / 180/55-17

Rijklaar gewicht: 195 kg

Zithoogte: 830 mm

Tankinhoud: 14 l

Kleuren: Rock Slate (blauw), Garage Metal (Grijs), 60th Anniversary

Prijs België: € 10.190,00 (€ 10.490,00 60th)

Prijs Nederland: € 10.699,00 (€ 10.999,00 60th)

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
51.640 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Moto
Regen houdt motorverkoop niet tegen, keuring wel

Zodra het droog weer is, verschijnen er meer motorfietsen op de weg. Maar de afgelopen maanden viel er de regen in ons land met bakken uit de lucht. Dat heeft de Belg niet tegengehouden om een nieuwe motorfiets te kopen, maar de tweedehandsmarkt heeft het nog altijd moeilijk.

14 juli 2024 3 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.640 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.