Het spreekt voor zich dat je je auto steeds best ergens hoog en droog parkeert om het risico op waterschade te vermijden. Een boot is gemaakt om zich in het water voort te bewegen, een auto niet. Punt. Maar soms lukt dat niet en word je verrast door een zondvloed. Wat dan?
Stapvoets rijden
Toch dient een onderscheid gemaakt te worden tussen verschillende situaties. Staat een straat bijvoorbeeld een 10-tal centimeter onder water, dan kan je nog gewoon verder rijden. Weliswaar tegen een rustig tempo, om te verhinderen dat te hoge ‘boeggolven’ ontstaan die water in het motorcompartiment of in het interieur stuwen.
Daar schuilt namelijk het belangrijkste probleem. Onder de kap zit heel veel elektronica voor de motorsturing die nu eenmaal niet van water houdt. Als de modules en contacten nat zijn geworden is de kans groot dat ze niet meer of slecht functioneren.
Hetzelfde geldt voor de motor zelf: als die door de luchtinlaat water slikt kan er zeer ernstige schade ontstaan aan het binnenwerk van de krachtbron, die zelfs tot een noodzakelijk vervanging ervan kan leiden. En natuurlijk zijn ook de afdichtingen aan de deuren maar beperkt waterdicht om het water uit het interieur te houden.
Advertentie – lees hieronder verder
Rijd dus steeds stapvoets door een ondergelopen straat. En als het water hoger staat dat een 10-tal centimeter, draai dan terug of zet de wagen aan de kant om erger te voorkomen.
Ondergelopen
Een ander scenario is dat je auto grotendeels of volledig onder water komt te staan. Gebeurt dat bijvoorbeeld door een breuk in de waterleiding in een ondergrondse parking met relatief schoon water, dan is er een mogelijkheid dat de wagen nog gered kan worden, als hij tenminste niet te lang onderwater heeft gestaan.
Belangrijk hierbij is dat je de auto niet meteen probeert te starten! Mocht er water in de motor staan, dan kan je ook hier ernstige schade veroorzaken door de krachtbron te laten draaien. Je laat dus best de auto takelen naar de garage, waar men eerst een diagnose kan stellen om de schade op te meten.
Erger is het gesteld als je auto door een stroom van modder, smurrie en afval werd meegevoerd, zoals in de Waalse dorpen vorige week. Dan is de kans groot dat al die troep ook in je voertuig zit en heel moeilijk te verwijderen is uit het interieur en het motorcompartiment, om nog maar te zwijgen van de koetswerkschade.
Ook hier wordt de schade best opgemeten in een garage, als dat nog mogelijk is, want in Wallonië gingen heel wat vernielde voertuigen rechtstreeks naar de schroothoop.
Verzekering of Rampenfonds
Dan rest nog de vraag wie die de schade aan je wagen na een overstroming zal vergoeden. Als je over een omnium autoverzekering beschikt, dan zal de maatschappij normaal gezien tussenkomen als er een clausule ‘natuurrampen, waaronder overstromingen’ in het contract werd opgenomen.
De gewone autoverzekering voor burgerrechtelijke aansprakelijkheid (BA) dekt alleen de schade die je veroorzaakt aan derden, dus andere weggebruikers, maar niet je eigen schade.
Als de overheid de overstroming in je regio echter erkent als ‘natuurramp’, dan kan je mogelijk aanspraak maken op een vergoeding van het Rampenfonds voor de geleden schade aan je wagen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be