Verkeersveiligheid

‘Groene’ Vettel wil maximumsnelheid op Duitse snelwegen

In een interview met een Duits magazine heeft Sebastian Vettel een opvallende mening met de wereld gedeeld. De viervoudige wereldkampioen F1 pleit namelijk voor snelheidsbeperkingen op álle delen van de Autobahn, en dus ook op de stukken van de Duitse snelweg waar we vandaag zo snel mogen rijden als we zelf willen.

Geschreven door Maxime Hérion | 13/10/2021

Sebastian Vettel werd onlangs geïnterviewd door het Duitse tijdschrift Auto Motor und Sport. Gevraagd naar de snelwegtrajecten zonder maximumsnelheid in Duitsland, zei hij het volgende: “Het is geen sentimentele kwestie. Je moet naar het grote geheel kijken. Een snelheidsbeperking zou een besparing van bijna twee miljoen ton CO2-uitstoot opleveren. En het zou de wegen een beetje veiliger maken. Er gebeuren ook ongelukken in Duitsland omdat we niet overal een snelheidslimiet hebben. Als je het leven van ook maar één persoon redt, dan is het voor mij een no-brainer.”

Het einde van een tijdperk?

street race Autobahn

Veel Duitsers blijven een absolute voorstander van de snelheidslimietloze delen van hun snelwegen, de zogenaamde Autobahn. Op bepaalde stukken is het alles behalve ongewoon dat auto’s harder dan 200 km/u (en soms nog veel meer) rijden, en dat is dan volkomen legaal. In het geboorteland van Audi, Porsche, Mercedes en BMW maken automodellen met een (zeer) hoog vermogen nu eenmaal deel uit van de plaatselijke cultuur.

Duitsland is ook de thuisbasis de indrukwekkende Nürburgring, waarvan de Nordschleife voor iedereen die een kleine som betaalt toegankelijk is. Jammer genoeg gebeuren er daar geregeld ongevallen, zoals onlangs nog een tragisch incident met een kleine Mazda.

Politiek correct

Snelheid zou aan de basis liggen van 32% van de dodelijke ongevallen op de autosnelwegen in Duitsland en vormt hoe langer hoe meer een bron van verdeeldheid. Zelfs binnen de ADAC (de Duitse automobilistenvereniging) is 47% van de leden voorstander van de invoering van snelheidsbeperkingen, terwijl 46% tegen is.

Het lijkt er echter op dat de verkeersveiligheid niet rechtstreeks wordt verbeterd door een dergelijke beslissing (de cijfers bewijzen dat er evenveel ongevallen gebeuren op snelwegen met een snelheidsbeperking, nvdr), maar een maximumsnelheid zorgt wel voor een vlottere doorstroming van het verkeer en vooral voor minder CO2-uitstoot.

Autobahn Allemagne

In een tijd waarin de automobielindustrie verandert als nooit tevoren ten gunste van het milieu en politieke correctheid hoogtij viert, gaan we ervan uit dat het geen eeuwen meer zal duren alvorens dat ‘vrijuit rijden’ in Duitsland effectief wordt afgeschaft.

Lees meer over

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's