De tool baseert zich op informatie die in de afgelopen tien jaar in ons land werd verzameld en brengt ongevallenstatistieken en klimatologische omstandigheden met elkaar in verband. Bijvoorbeeld: het aantal ongevallen met motorrijders was in 2018 met 3,6% gestegen. Maar aangezien het weer dat jaar een pak milder was dan in 2017, wat veel aantrekkelijker was voor tweewielers, had het totale aantal ongevallen in 2018 met 13% kunnen stijgen. De effectieve stijging van 3,6% ligt dus lager dan de 13% “potentiële stijging” berekend door de tool van VIAS.
Het nut?
Aangezien de tool voor maandelijkse voorspellingen zorgt, kan het VIAS Instituut maand na maand de ongevallenstatistieken nauwkeuriger analyseren. Zo was er bijvoorbeeld een piek in het aantal ongevallen voor tweewielers (+23,9%) in september 2018 die niet door weersomstandigheden kan worden verklaard. Statistisch gezien, had de stijging volgens de VIAS-software beperkt moeten blijven tot 7%.
Gerichte communicatie
Al deze informatie, die a priori zeer theoretisch is, heeft een specifiek doel: de verkeersveiligheidsambtenaren in ons land een nauwkeuriger analyse-instrument aanreiken om met name beter te kunnen anticiperen op toekomstige problemen. “Als begin juli een hittegolf wordt aangekondigd, kunnen we de potentiële impact ervan berekenen en kunnen we onze preventieboodschappen beter afstemmen”, aldus Benoît Godart, woordvoerder van VIAS, aan onze Franstalige collega’s van Sudpresse.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be