Actualiteit

Onderzoek: wat is de echte milieukost van een auto?

Het is geweten dat een beperking van de opwarming van de aarde een vermindering van broeikasgassen vereist. De transportsector, die voor 25% van deze uitstoot zorgt, denkt de oplossing te hebben gevonden met de elektrische auto. Maar is dit echt het wondermiddel? Een studie van Green NCAP onthult de ware voetafdruk van onze auto’s.

Geschreven door David Leclercq | 12/05/2022

Het recentste rapport van IPCC in april laat geen twijfel bestaan: het is absoluut noodzakelijk om de uitstoot van broeikasgassen – met name CO2 – te verminderen om de opwarming van de aarde te beperken. Dit vereist een gigantische decarbonisatie van onze activiteiten en in het bijzonder van ons transport, dat verantwoordelijk is voor 25% van de kooldioxide-uitstoot.

In de geïndustrialiseerde (zeg maar de rijke) landen is de energietransitie in volle gang. Zeker in Europa dat verbrandingsmotoren tegen 2035 wil uitfaseren. Ook België timmert aan de weg en heeft ervoor gekozen om massaal over te stappen op de elektrische wagen, onder meer via de bedrijfswagens die vanaf 2026 enkel aftrekbaar zullen zijn als ze aangedreven worden door een batterij (of waterstof).

Advertentie

Technologisch dilemma

Natuurlijk krijgt de elektrische auto ook veel kritiek te verduren, omdat sommigen geloven dat hij, hoewel hij geen CO2 uitstoot als hij rijdt, toch net zo vervuilend is als een thermische auto vanwege de milieukosten die worden gegenereerd door de productie en recyclage van de batterijen (energie bij de productie, winning van grondstoffen zoals lithium of nikkel bijvoorbeeld). De totale operatie zou zelfs negatief zijn voor de elektrische auto.

Green NCAP a calculé le véritable coût environnemental d’une voiture. Attention les yeux !

Deze vraag stond al centraal in veel studies, waaronder die van de onafhankelijke organisatie T & E die een fundamenteel onderzoek uitvoerde en aantoonde dat de elektrische auto gedurende zijn levenscyclus aanzienlijk minder uitstoot dan een thermische auto.

Deze wetenschappelijke benadering deelt een andere onafhankelijke instantie, Green NCAP, die zojuist een zorgvuldige levenscyclusanalyse heeft uitgevoerd, die hier thermische, hybride en elektrische voertuigen omvat. Voor deze studie keek de organisatie naar de milieu-impact van 61 populaire modellen in onze landen. De methodologie van het team van Green NCAP houdt rekening met de fabrieksproductie en recycling, via exploitatie, gebaseerd op een levensduur van 16 jaar of 240.000 km (15.000 km/jaar).

Elektrisch voordeel

Het besluit van dit onderzoek is dat elektrische voertuigen gedurende hun hele levensduur minder CO2 uitstoten dan hun hybride of thermische tegenhangers. Het gaat hier echter veelal om stadsauto’s, wat bewijst dat de grootte van de accu waarschijnlijk bepalend is voor het eindresultaat. De ranglijst wordt aangevoerd door de Fiat 500 Electric, waarna de Hyundai Kona EV en de Renault Zoé volgen. De Italiaanse wagen zou over zijn levenscyclus 31 ton CO2 uitstoten tegenover 34 ton voor de Hyundai en de Renault. De hybride Toyota Prius tikt af op 40 ton, terwijl de Skoda Octavia diesel 42 ton en de Peugeot 208 diesel 43 ton uitstoten.

Green NCAP a calculé le véritable coût environnemental d’une voiture. Attention les yeux !

Natuurlijk zegt de ranglijst van Green NCAP ook iets over de rode lantaarns van de massaproductie van auto’s. De Volkswagen California (die echter meer een bestelwagen is dan een personenauto) zou 88 ton CO2 uitstoten en de Opel Zafira diesel 80 ton. Als we terugkeren naar de personenauto’s, moeten we nog de Volvo XC60 (69 ton), de Hyundai Tucson (68 ton) en de Kia Sportage (65 ton) vermelden. Zelfs hybride auto’s zouden volgens de organisatie erg vervuilend zijn. De nieuwe Honda CR-V zou bijvoorbeeld tot 62 ton CO2 uitstoten gedurende zijn levenscyclus. “De geschatte totale uitstoot van broeikasgassen kan aanzienlijk variëren, afhankelijk van het aandrijfsysteem, de energiedrager en andere factoren”, zegt Green NCAP.

Green NCAP stelt verder dat niet alle auto’s die hetzelfde type brandstof gebruiken gelijk presteren, omdat “de impact van de massa en de grootte van het voertuig bepalend blijft voor alle types voertuigen”. Dat lijkt logisch. Ook de rijstijl – rustig of sportief – zal het resultaat beïnvloeden. Deze Green NCAP-oefening toont ook de relatieve inefficiëntie van hybride auto’s aan, zowel zelfopladende of plug-in modellen. De Toyota CH-R behaalde de 20e plaats en de Mitsubishi Outlander de 57e plaats. Dit wordt verklaard door het hogere gewicht van deze voertuigen en de hoge brandstofconsumptie die vaak optreedt bij het overschakelen naar de verbrandingsmotor.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's