Neen toch niet. Je zou denken dat de brandstofhandelaars de laatste tijd woekerwinsten realiseren door de sterk gestegen brandstofprijzen omdat ze wellicht van een hogere winstmarge konden profiteren. Wel, dat scenario klopt niet. Integendeel.
De groothandelsprijs die zij betalen voor de brandstof ligt namelijk hoger dan de maximumprijs die de tankstations aan de pomp mogen aanrekenen. Volgens de Brafco, Belgische federatie van brandstofhandelaars, steken de pomphouders momenteel daarom per liter diesel vijf eurocent toe. Dat is ook voor hen een onhoudbare situatie.
Hoe komt dat?
Deze situatie is te verklaren door het systeem van de prijszetting van de brandstof door de overheid. De FOD Economie legt in ons land de maximumprijs vast op basis van de huidige marktprijs. Maar die maximumprijs hinkt altijd een aantal dagen achterop en dat is in een sterk stijgende, volatiele markt, zoals we die vandaag kennen, veel te laat. Brafco stelt dat dit systeem de brandstofdistributie kapotmaakt en dat er nu snel moet worden ingegrepen, anders zullen er snel veel faillissementen volgen.
Advertentie – lees hieronder verder
Rantsoenering op komst?
De situatie is zeer ernstig, zodat vele brandstofhandelaars zelf overwegen om tijdelijk te sluiten tot de marktsituatie verbetert en ze opnieuw rendabel kunnen werken. Als de tankstations echter dicht zouden gaan en er geen stookolie meer geleverd zou worden, dan komen we zijn allen terecht in een situatie van brandstofschaarste die wellicht tot rantsoenering zal leiden, zoals dat tijdens de oliecrisis van 1973 gebeurde.
Dat zal dan weer leiden tot ellenlange files aan de tankstations waar iedereen na urenlang aanschuiven slechts een beperkte hoeveelheid brandstof zal kunnen tanken. Een horrorscenario dat uit een oorlogsfilm lijkt de komen. Of zijn we daar al in beland?
Op dit ogenblik hebben verschillende pompstations hun deuren al gesloten…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be