Jaarlijks publiceert J.D. Power een studie die naar de tevredenheid van autobezitters peilt. En elektrisch rijden behandelt het als een aparte categorie in de voluit geheten U.S. Electric Vehicle Experience (EVX) Ownership Study, omdat de autonomie en de gewoontes rond laden en onderhoud nu eenmaal helemaal anders zijn. Bovendien laat dat de organisatie toe om tot een paar bredere conclusies te komen over elektrisch rijden en de opmars ervan.
Wat blijkt nu? Er zijn afgetekend twee merken waarvan de eigenaars zich bepaald tevreden tonen. In de premiumklasse is dat BMW, dat met zijn iX en zijn score van 790 punten de hoogste plek inneemt, gevolgd door een stalgenoot, de i4 met 783 punten. Daarna volgt de start-up Rivian met zijn SUV R1S (770 punten). In totaal zijn er twaalf deelnemers in deze klasse.

Koraanse dominantie
Onder de brede merken valt vooral de prestatie van de Hyundai Group op. De autobouwer hijst zijn Ioniq 6 van de derde plek vorig jaar naar het goud in 2025 (751 punten) gevolgd door de Kia EV6 (743 punten) die dezelfde technologie anders verpakt. De dominantie van de Koreanen is bijzonder. Met de Ioniq 5 op de vierde plek (728 punten), de Kia EV9 op plekzes (724 punten) en de Hyundai Kona EV (720 punten) op de zevende plaats en uiteindelijk nog de Kia Niro op nummertje tien (702) heeft de Koreaanse autobouwer 60% van de top tien beet.
Advertentie – lees hieronder verder
De Koreaanse fabrikant, die van elektrische mobiliteit een paradepaardje heeft gemaakt om op hoogte te komen met de Duitse merken, zit duidelijk op de goede weg. De keuze voor 800-voltsystemen, voor extra snelle laadbeurten, en een afwerkingskwaliteit die dezelfde is als de rest van het gamma, lijkt te lonen. Enige opmerking is dat modellen als de Ioniq 6 en EV9 in Europa eerder als premium worden beschouwd. Maar goed, de studie richtte zich dus op Amerikaanse klanten.
Ook BMW zit op de juiste weg. Dat was ook in Europa al duidelijk, waar de integratiestrategie zonder een aparte modellijn voor elektrische aandrijving - ironisch genoeg, met de iX als uitzondering - het merk boven Tesla heeft geplaatst in verkoop. In Amerika wordt naar een nog andere bijzonderheid gewezen.

Succes van Genius-programma
BMW’s succes is grotendeels te danken aan de nadruk op klantenopleiding. “De eerste EV-kopers krijgen minimale educatie of training”, verklaart Brent Gruber, uitvoerend directeur van de divisie elektrische voertuigen bij J.D. Power. "Verkopers en fabrikantvertegenwoordigers spelen een cruciale rol als opleiders, maar de nodige begeleiding om de leercurve te verkorten gebeurt niet vaak genoeg."
Niet zo bij BMW dat een Genius-programma in het leven heeft geroepen, geïnspireerd op Apple’s Genius Bar. Dit zijn informanten die zonder verkooppraatjes persoonlijk advies geven aan toonzaalbezoekers. En met succes, want het blijkt een van de drijvende krachten achter de hoge tevredenheidsscores. Het is trouwens het tweede opeenvolgende jaar dat BMW de premiumcategorie voor elektrische auto’s aanvoert.

Stijgende tevredenheid
Algemeen stelt J.D. Power vast dat na een daling in 2024 is de tevredenheid onder eigenaars van elektrische auto’s opnieuw gestegen. Dit komt grotendeels door een toegenomen bewustzijn onder consumenten en de verbeterde toegankelijkheid van publieke laadstations. Zo opende Tesla zijn Supercharger-netwerk voor niet-Tesla-voertuigen om maar één voorbeeld te noemen. Maar die uitrol staat stevig onder druk, nu president Donald Trump in het Witte Huis de scepter zwaait. Zo heeft hij de laadinfrastructuur bij overheidsgebouwen hij al volledig laten stopzetten.
Een ander opvallende resultaten van het onderzoek is dat de overgrote meerderheid van de e-rijders niet overweegt terug te keren naar een wagen met verbrandingsmotor. Volgens JD Power is 94% van de batterijrijders geneigd opnieuw voor een elektrische auto te kiezen. Slechts 12% gaf aan mogelijk terug te schakelen naar een verbrandingsmotor. Ondanks de positieve trend in tevredenheid voorspelt JD Power dat het marktaandeel van EV’s in 2025 gewoon zal stabiliseren in de VS, niet door de wispelturigheid van klanten dan wel door die van de bewindvoerders.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be