Automarkt

“Dwangarbeid in Chinese autofabrieken”

Mensenrechtenorganisaties klagen al langer het misbruik van dwangarbeid aan in sommige Chinese fabrieken, die eveneens voor Westerse bedrijven produceren, ook in de autosector. Primeren hier de economische belangen of moeten de automerken hun morele verantwoordelijkheid opnemen?

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 5 aug. 2021 | Leestijd: 4 min

Bij ons zou het ondenkbaar zijn, maar in China is de inzet van dwangarbeid in de industrie nog steeds een feit. Vooral de Oeigoeren in Xinjiang zijn daardoor getroffen, want naar verluidt 1 miljoen mensen van deze geviseerde bevolkingsgroep zouden daar in heropvoedingskampen opgesloten zijn en dwangarbeid moeten verrichten. Dat gebeurt vaak ten dienste van de industrie, die ook voor Westerse ondernemingen produceert. Ook voor de autosector.

Die toestand stelt Timothy Garton Ash aan de kaak in een opiniestuk in de krant De Standaard. De docent Europese studies aan de universiteiten van Oxford en Stanford koos voor zijn uiteenzetting de titel ‘De morele crash van Volkswagen’ en viseert daarmee duidelijk het Duitse automerk. Volgens hem niet zonder reden, want hij stelt dat VW een typisch voorbeeld is van een westers bedrijf dat zo afhankelijk geworden is van de Chinese markt, dat het nauwelijks zonder kan. China staat voor meer dan 40 procent van de ­wereldwijde verkoop van Volkswagens.

Advertentie – lees hieronder verder

“Niet bij ons”

VW Phideon

Ook de Duitse autogroep heeft sinds 2013 een fabriek in Xinjiang waar volgens Garton Ash eveneens dwangarbeid wordt verricht. “Daar weet ik niets van, in onze fabriek gebeurt geen dwangarbeid”, zei VW-baas Herbert Diess in 2019 op een vraag van de BBC over vermeende dwangarbeid in de autofabrieken in Xinjiang.

De manier waarop de autobouwer zich in bochten wringt, typeert volgens Timothy Garton Ash het Chinabeleid in heel Europa. Al is VW wellicht niet akkoord met deze werkwijze, toch zou een sluiting van de site een schaduw werpen op de algemene verstandhouding met het Chinese regime. VW zit zo tussen twee vuren: enerzijds de Chinese leider Xi Jinping en anderzijds de toenemende publieke verontwaardiging in het Westen. Feit is dat VW intussen te afhankelijk is geworden van de Chinese markt en daarvoor nu zijn morele principes aan de kant moet (of wil) zetten.

De Nieuwe Zijderoute

Achter dit leidende westerse bedrijf dat te afhankelijk is van China, gaat ook een leidend westers land schuil dat eveneens te afhankelijk dreigt te worden van China. Wat niet veel goeds voorspelt voor de toekomst volgens Garton Ash, die spreekt van de Nieuwe Zijderoute van China naar het Westen.

De docent voegt eraan toe dat het niet alleen gaat over Volkswagen en Duitsland, want ook andere internationale bedrijven zoals bijvoorbeeld Coca-Cola hebben vestigingen in Xinjiang. En waar ze maar kunnen, storten Wall Street-bedrijven zich op de Chinese markt, terwijl Britse bankiers, juristen en vastgoedmakelaars in de rij staan om Russische oligarchen, Chinese apparatsjiks en Centraal­-Aziatische tirannen op hun wenken te bedienen. Garton Ash stelt daarom voor dat bij de doorlichting van een bedrijf de bezorgdheid over mogelijke schendingen van de mensenrechten mee zou moeten wegen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon